Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores del Archivo Digital del COAC

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio

En Imágenes

  • Josep Torres Clavé

  • Josep Torres Clavé

Memoria

Barcelona 31/08/1906 - Els Omellons 12/01/1939. Títol d'arquitecte: 26 d'agost de 1929. Nascut en el si d'una família benestant fundadora de l'empresa Foment d'Obres i Construccions, es va quedar orfe de pare a l'edat de 8 anys, i el seu oncle el també l'arquitecte Jaume Torres Grau va intervenir directament en l'educació dels seus nebots, especialment amb en Josep. Durant la seva joventut va ser un gran aficionat a la pintura artística, va ser soci del Cercle Artístic de Sant Lluc des dels 15 anys. Als 18 anys el 1924 inicia la carrera d'arquitectura on va conèixer a Josep Lluís Sert. La finalitza el 1929. El 1927 realitza un viatge d'estudis a Italià amb en Sert i Sixte Illescas que el marcaria profundament, i durant el qual, va decidir deixar la pintura. El 1929 participa a la famosa exposició de les Galeries Dalmau sobre arquitectura moderna. El 1930 es casa amb Mercè Torres Tort i el 1931 funda juntament amb altres arquitectes el GATCPAC i posa fi a la seva relació professional amb el seu tiet i sogre Jaume Torres Grau per associar-se amb en Josep Lluís Sert i Joan Baptista Subirana i Subirana. Va ser un dels membres més destacats del GATCPAC així com director de la revista AC i va participar directament a les reunions del CIAM a Atenes 1933, Moscou 1934, o La Sarraz 1936. El 1936 al esclatar la Guerra Civil, juntament amb altres companys crea el SAC (Sindicat d'Arquitectes de Catalunya), i va ser el seu Secretari General, també va intervenir en l'organització dels Serveis Tècnics de l'Ajuntament de Barcelona, Comissari de l'Escola d'Arquitectura per dur a terme un nou pla d'estudis vinculat al CENU (Consell de la Escola Nova Unificada). Fou Membre també del Comitè de la Comissió Mixta i Control de la Propietat Urbana. A la tardor del 1938 va ser mobilitzat a files i el 12 de gener va ser víctima mortal de la metralla de l’aviació estrangera. Un breu resum de la vida de Josep Torres Clavé seria que, tot i ser format dins un ambient absolutament acadèmic de l'alta burgesia catalana, ràpidament compartiria la ideologia avantguardista dins del GATCPAC i al final, adoptaria una postura radical i revolucionaria i esdevindria l'home clau en les transformacions que es van realitzar en el camp de l'arquitectura durant el període de la guerra civil.

Fuente: Arxiu Històric del COAC

Obras

Sobre el Mapa

Constelación

Cronología

  1. Casa Bloc

    GATCPAC, Josep Lluís Sert, Joan Baptista Subirana i Subirana, Josep Torres Clavé

    Casa Bloc

    Es tracta d’una recreació de la proposta d’habitatges à redent, formulada per Le Corbusier l’any 1922 per a un teixit urbà amb una densitat de 300 habitants per hectàrea i habitatge luxós. El projecte del GATCPAC, destinat a habitatge social, també situa el conjunt en direcció nord-sud, de manera que els habitatges queden sempre orientats al sud i a l’est. S’accedeix a cada habitatge a través d’un llarg corredor cobert que sempre queda a la banda del nord i l’oest. Els blocs, llargs i estrets, es resolen amb una estructura metàl·lica de dues crugies. La planta inferior disposa d’una terrassa coberta situada davant de la sala d’estar. A la planta superior, a cada parell de crugies hi corresponen tres dormitoris, de manera que el dormitori central queda compensat. La densitat resultant és de 1.140 habitants per hectàrea, molt inferior a la dels teixits urbans tradicionals en illes de cases tancades.
  2. Dispensario Antituberculoso

    GATCPAC, Josep Lluís Sert, Joan Baptista Subirana i Subirana, Josep Torres Clavé

    Dispensario Antituberculoso

    L’edifici, destinat a cobrir una necessitat sanitària que era candent a l’època, no atén les alineacions de carrer sinó que s’organitza en dos cossos paral·lels orientats d’est a oest i articulats en una disposició en L. S’entra al recinte per un jardí semipúblic que dóna accés directe als dos cossos. El bloc situat a la banda nord conté els consultoris, els laboratoris i els arxius. El cos situat al fons del solar allotja la sala de conferències i la biblioteca a les plantes superiors. La disposició de totes les estances, el sistema de circulacions i el tractament de les façanes responen a un seguiment rigorós del programa i de l’àbac solar, al marge de les constriccions de l’emplaçament. Es tracta d’un model d’inserció dels conceptes del racionalisme dins un teixit que no és tingut en compte, i que queda criticat implícitament per l’estricta funcionalitat del mateix edifici.
  3. Escola Josep Maria Folch i Torres

    Josep Lluís Sert, Josep Torres Clavé

    La Generalitat Republicana fue muy sensible a la propuesta del GATCPAC de definir unos nuevos estándares que facilitaran la implantación masiva de escuelas en toda Cataluña y se empezaron a promover algunos prototipos que respondían a este objetivo. Éste es el caso del Grupo Escolar Folch i Torres, que se había planteado como un prototipo para las escuelas de educación infantil: estaba concebido a partir de un módulo funcional y repetible que permitía dimensionar y ampliar las escuelas en función del número de estudiantes. Este grupo estaba formado por dos módulos (dos escuelas) que, previendo una posible ampliación, se construyeron en un extremo del solar, dejando los laterales ciegos para la futura conexión. En los años cincuenta se hizo una ampliación en la fachada oeste, sin respetar el sistema originario de módulos idénticos. El GATCPAC promovía una serie de conceptos arquitectónicos que debían tenerse en cuenta al construir una escuela: espacio y mobiliario proporcionados a las dimensiones del niño, buena orientación y fácil conexión de las aulas con el exterior, buena ventilación y máxima iluminación. Con estas premisas se construyeron las escuelas de Palau.
  4. Casas de Fin de Semana

    Josep Lluís Sert, Josep Torres Clavé

    Casas de Fin de Semana

Archivo

  • Perspectiva del Dispensari Antituberculós.

    Dibujo

    Perspectiva del Dispensari Antituberculós.

    Arxiu Històric del COAC

  • Diorama del Pla Macià.

    Dibujo

    Diorama del Pla Macià.

    Fons Josep Torres Clavé / Arxiu Històric del COAC

Bibliografía

Sociedades