-
1860
-
1864
-
1882 - 1883
-
1888
-
Coffee-Restaurant of the 1888 International Exhibition
The building highlights new architectural values as part of the first Universal Exhibition. It consists of a large dining room and a cafe on the ground floor, a rectangular box with folded façades, so that the exterior image of the building is modeled independently of the interior requirements. The four corners are highlighted by four towers with different crowns. The structure responds to a rigorous application of the brick and iron factory, protagonists of the new architecture. The relationship between the ornamentation and the structure is also clearly resolved: the battlements of the outer wall surround the building accompanied by glazed ceramic shields with airtight inscriptions. This is the first building-manifesto of modernism, which shows some guidelines that later other architects will apply to more complex programs.1887 - 1892
-
Martí House
It is the first work by Puig i Cadafalch in Barcelona, after some works done in Mataró and Argentona. This is a reinterpretation of the Gothic house: the ground floor is intended for the brewery "Els Quatre Gats", a meeting point for the most cosmopolitan intellectual elites of modernism, the "lovers of the north", in the words of Opisso. The main floor is for the owners' home, and the third and fourth floors are for rent. Puig captures the northern vocation of the promoters with a composition based on the Northern Gothic: a large brick factory with profuse stone ornaments, supported by seven large, pointed arches and crowned by a gallery under a large eaves, with sculptures by Josep Llimona and Eusebi Arnau, and forges by Manuel Ballarín. The grandstands on the main floor and the main door incorporate a dense flamboyant Gothic ornamentation. The house becomes a powerful attraction for the sensibilities of its promoters.1895 - 1896
-
1896
-
1897
-
1902
-
Reforma Interior de la Fonda Espanya
El 1900 Miquel Salvadó, propietari de la Fonda Espanya, va encarregar a Domènech la reforma del seu establiment situat al Raval de Barcelona. Salvadó pretenia ampliar i modernitzar l’establiment, en ús des de 1859, per posar-lo al nivell dels nous restaurants que s’estaven creant al tombant de segle. L’obra va consistir en reformar els menjadors i vestíbul de la fonda, que es va inaugurar el mateix 1900, reformar l’escala i col·locar ascensor, adequar la sala d’espera, el menjador dels hostes, la sala de música i la sala de descans i lectura que es van acabar el 1903. Tot i que en principi només es tractava de canviar la decoració interior, Domènech va acabar fent una reforma integral de la planta baixa reordenant els espais i eliminant murs, fent-hi arribar la llum natural. Els murs que separaven les diverses estances van ser substituïts per grans jàsseres metàl·liques suportades per pilastres amb capitells decorats i es va construir una gran claraboia de vidre. Tots els interiors van ser profusament ornamentats, amb una gran creativitat decorativa, que s’adaptava a cada espai. Especialment remarcables són les sirenes esgrafiades de Ramon Casas al menjador dels hostes. L’any 1903 totes les obres es van donar per acabades i un any després va ser guardonat com el millor establiment comercial del concurs que convocava l’Ajuntament de Barcelona. Al llarg dels anys ha anat canviant de propietaris, i tot i que ha sofert algunes modificacions, es manté gran part de l’obra de Domènech mantenint sempre l’ús original.1900 - 1903
-
1904
-
1909
-
1910
-
1912
-
1912 - 1913
-
Restaurant del Santuari de la Misericòrdia
Nau principal de doble alçada amb un arc parabòlic emmarcant finestres realitzat amb un acurat treball de totxo. El mateix tractament es pot observar al cos annex, les instal·lacions del restaurant i la torre amb coberta a dues aigües.1914
-
1916
-
1921
-
1919 - 1923
-
first half of the 20th century
-
Casal Gelidenc Café
autoria desconeguda
Large rectangular building with a gable roof. It has with two floors, the first one is covered by tiled vaults and the second by a flat roof and "art déco" decoration. The extraordinary luminosity due to the large windows and the longitudinal balcony on the left of the building, where the coat of arms of Catalonia appears on the railing, is worth noting, a motif that is repeated in the two attic windows, where on one of them has disappeared.20th century