Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

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Quiénes somos

Proyecto de:

Impulsado por:

Directores:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Diseño y Programación:

edittio Nubilum
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Te invitamos a ayudarnos a mejorar la difusión de la arquitectura catalana mediante este espacio, donde podrás proponernos obras, aportar o enmendar información sobre obras, autores y fotógrafos, además de hacernos todos aquellos comentarios que consideres. Los datos serán analizados por la Comisión Documental. Rellena sólo aquellos campos que consideres oportunos para añadir o subsanar información.

El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

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Memoria

Arquitecte. Titulat el 1905. Arquitecte municipal de Barcelona , arquitecte en cap de la Comissió de Cultura, i treballador en la secció d’Art Modern dels Museus de Barcelona. Especialitzat en arquitectura escolar, realitzà obres com la reforma del Col·legi Valldemia (1911) a Mataró, i entre 1917 i 1923 a Barcelona el grup escolar Baixeras, El Lluís Vives, Pere Vila, Ramon Llull o el Milà i Fontanals entre d’altres.

Fuente: Arxiu Històric del COAC

Obras (23)

Sobre el Mapa

Premiadas
Catalogadas
Desaparecidas
Todas las obras

Constelación

Cronología (23)

  1. Grupo Escolar Ramon Llull

    Josep Goday i Casals

    Grupo Escolar Ramon Llull

    En 1918 el Ayuntamiento de Barcelona adquiere los terrenos para la construcción del grupo escolar Ramon Llull, proyectado por el arquitecto Josep Goday Casal en 1919. Se empezó a construir tres años después, dentro de la iniciativa de la Comisión de Cultura para crear nuevas escuelas para una educación pública y de calidad. El conjunto se localiza en la zona derecha del Eixample de la ciudad de Barcelona, en una manzana enmarcada por las calles Sardenya, Consell de Cent, Marina y la avenida Diagonal. La construcción ocupa toda la manzana -de planta trapezoidal- aunque el edificio se desarrolla en un tercio de la parcela, mientras que el resto de la superficie se destina a jardín. El grupo escolar Ramon Llull está formado por dos grandes edificios (uno por cada género) de cinco niveles de alzado (sótano, planta baja, dos pisos y bajo cubierta) totalmente simétricos, entre los que se desarrolla un cuerpo rectangular de un piso -que a modo de vestíbulo- los une. La existencia de ambos edificios se debe a la concepción educativa del momento, crear un colegio mixto, pero donde los alumnos estuvieran separados por sexo; así se crea un pabellón para niños y uno para niñas. Actualmente estos criterios educativos han cambiado de tal forma que el pabellón de niñas acoge las aulas de los cursos de educación infantil y el de niños los de primaria, ambos con aulas mixtas. El proyecto arquitectónico -muy similar al de otras escuelas diseñadas por Goday- se caracteriza por el tipo de edificios nobles, muy luminosos y abiertos a los cuatro vientos, que pretendían crear una escuela casi idílica que superara los modelos de escuela que allí había en ese momento. Para su construcción no se utilizaron materiales nobles sino piedra y ladrillo, pero se hicieron parecer gracias a los revestimientos de los paramentos y la decoración. Así las fachadas exteriores de los edificios destacan por disponer elaborados esgrafiados, que ensalzan la importancia de la educación a través de figuras y escenas relacionadas con niños y la enseñanza. Ambos edificios presentan la misma organización formal y decorativa en cuanto a planta y fachada. Disponen de cuatro fachadas con tres niveles de alzado bien diferenciados gracias a unas cornisas corridas en voladizo y donde el tramo central de los lados largos está potenciado -tanto en el lado de la avenida Diagonal como del jardín- a través de un tratamiento diferenciado de las aperturas y el coronamiento. Todas las ventanas del primer cuerpo (planta baja y primer piso) siguen el mismo modelo compositivo: rectangulares, con alféizar, rematadas por unos elementos a modo de cornisa y enmarcadas por esgrafiados. Encima de este cuerpo -y separado por una gran cornisa- se desarrolla el cuarto nivel donde se combinan ventanas rectangulares de dintel lisa con otros de dintel de medio punto y donde cabe destacar el tramo central del lado largo, donde se dispone una ventana de tres aperturas proyectada a partir de un gran arco de medio punto. Es precisamente este elemento el que contribuye a potenciar el cuerpo central de los edificios junto al último piso, donde se dispone un cuerpo de evidente influencia barroca al que se abren tres óculos y que se remata con un frontón triangular en la cubierta. El tramo central que une los dos edificios presenta un único piso, aunque es transitable en la cubierta -de azotea plana- para comunicar los dos pabellones del primer piso. Este edificio se presenta como un elemento porticado -abierto hacia el lado del jardín, con el que comunica a través de unas escaleras- con columnas sobre las que impostan arcos de medio punto y cubierto con bóvedas de crucería. Por el contrario, el frontis que da a la avenida Diagonal está cerrado con un muro en el que se localizan tres puertas de acceso al colegio desde esta vía; en este sentido cabe resaltar el especial tratamiento decorativo y estructural de la apertura central. Está flanqueada por dos parejas de columnas que sostienen el entablamento, en el eje vertical de éstas se disponen dos grupos escultóricos que representa unos cestos, acompañados de espigas y de un ancla respectivamente y que, acompañadas de un relieve central, configuran una alegoría de la educación. Desde el vestíbulo se accede a cada uno de los pabellones a través de unas escaleras, ya que éstos se encuentran ligeramente elevados respecto al nivel en el que se encuentra el vestíbulo. Ambos pabellones presentan la misma organización, un primer vestíbulo con escaleras y cerrado con puertas de madera y cristal que lo independizan del ámbito de la planta baja, al que vierte directamente. Este espacio se organiza a partir de un pasillo o recibidor, al que se abren las diversas aulas y dependencias administrativas y también la escalera que comunica con los niveles de sótano -donde se localiza el comedor- y el resto de los pisos. La escalera presenta una gran amplitud para facilitar el tráfico de los alumnos y dispone de luz natural, gracias a unas ventanas abiertas en la fachada de la avenida Diagonal, donde se desarrolla la caja de escalera. Uno de los espacios más destacados es el nivel de bajo cubierta, donde se localiza el teatro -en el pabellón de niñas- y la biblioteca -en el pabellón de niños-. Estas dos instalaciones se localizan en el último nivel, puesto que permite disponer de un espacio muy amplio y diáfano gracias al tipo de cubierta que Goday proyecta. Se trata de un sistema de múltiples vertientes contrapuestas sobre una estructura de cerchas de madera que permiten, por un lado, cubrir un espacio tan grande -toda la planta del edificio- prescindiendo de elementos de soporte centrales que le queden diafanidad y por otra, facilitar el desagüe de las aguas de lluvia. Las vigas están decoradas con sencillos motivos geométricos en tonalidades verso y blanco. Uno de los elementos más recurrentes en este tipo de edificios proyectado por Goday son las fuentes de agua, de las cuales una en cada planta de los pabellones. Las fuentes están decoradas con apliques cerámicos y motivos pictóricos que completan el programa decorativo de los interiores. Este programa decorativo se basa en paramentos de revestimiento pictórico en verdes y blancos y pequeñas representaciones pictóricas sobre los dinteles de las puertas, generalmente figurativos de origen animal y con una cierta estética de trazo infantil. Los techos son -generalmente- de bovedilla con viga de hierro a excepción de los ya mencionados espacios de bajo cubierta y la planta de sótano, concretamente en la zona del vestíbulo porticado que une los pabellones. Este espacio configurado como corredor presenta una altura menor a otros espacios y se cubre con bóveda de crucería. Todavía se conserva en el edificio gran parte del mobiliario original, inspirado en modelos castellanos de los siglos XVI y XVII. Entre otros destacan tres "armarios de dirección" de madera de haya cortada, cuya tipología se inspira en los armarios aragoneses y castellanos de los siglos XVI y especialmente XVIII. Una mesa grande de haya cortada con patas torneadas, así como varias tablillas auxiliares de la misma tipología. Una mesa de reuniones, actualmente en la sala de profesores, de madera, con patas torneadas y unidas con un eje de madera central. Varias sillas de madera tallada, torneada y asiento de cordel de palma entrecruzado que toma como referente las soluciones formales de los muebles populares. Otro de los muebles más característicos es el que corresponde a la tipología de "bibliotecas de aula", proyectada por Goday y que se configura como un mueble contenedor para libros y revistas que se disponía en un rincón del aula. Toma como modelo las arquimesas castellanas del siglo XVII con un soporte denominado "de puente" y dos puertas cortadas en el exterior y una leyenda en pergamino en el interior que dicen: "Bien empezado, casi acabado" (puerta izquierda) y "Bien habla quien bien calla" (puerta derecha) y en otro, "Cada cosa para su cosa" (puerta izquierda) y "Cada uno habla como sabe" (puerta derecha). Estas leyendas fueron muy probablemente repintadas al final de la Guerra civil, estando la leyenda original en catalán. Finalmente, tenemos los armarios percheros para los niños, de los cuales hay dos modelos, uno con cajones en la parte inferior y otro sin. En la planta baja se conserva un banco de madera realizado por Francisco Frau Hermanos que presenta un escudo cortado en el respaldo. Se conservan también buena parte de las pizarras giratorias. El conjunto escolar Ramon Llull fue proyectado por el arquitecto Josep Goday i Casals en 1918, bajo el encargo de Manuel Ainaud, director de la Asesoría del proyecto educativo. En 1916 se creó la Comisión de Cultura, donde se definió la voluntad de crear nuevas escuelas donde la educación fuera "popular y de calidad". Por este motivo, desde el año 1917, en varios lugares de la ciudad se levantaron edificios monumentales para acercar la educación a la población, sin distinción alguna de origen ni de situación social. Estos "Grupos Escolares" fueron proyectados por el arquitecto Josep Goday i Casals, que creó un modelo en cierto tamaño estandarizado pero adaptado en cada caso a las características de la parcela y su localización. Esta tipología de escuelas toma como referencia algunos modelos escolares suizos, alemanes, italianos y estadounidenses de principios del siglo XX que Goday conocía y que influyeron ciertamente en la proyección de su modelo escolar. Sin embargo, las nuevas propuestas pedagógicas que provocaron una transición de "la escuela basada en los libros" a la "escuela activa" donde el aprendizaje comprendía trabajos manuales, dibujos, gimnasia, jardinería, botánica y teatro entre otros, desarrolló la necesidad de un nuevo modelo arquitectónico. Este nuevo modelo de arquitectura escolar se caracteriza por su monumentalidad, justificada en parte como una exaltación del civismo y la educación. El proyecto comprende dos pabellones, uno para niños y uno para niñas generalmente comunicados por un elemento porticado y que cuenta entre otras instalaciones con jardines, teatro y biblioteca. Las aulas siempre se abren a amplios halls o pasillos que permiten la circulación de los alumnos y cajas de escalera muy anchas iluminadas con luz natural, elemento de gran importancia en todos los edificios. Destaca también el detalle en los acabados, con decoración pictórica mural, especialmente en los dinteles de las puertas y vigas de la cubierta. Además del Grupo Ramon Llull, Goday proyectó entre otros centros el Milà i Fontanals, en la calle dels Àngels, Lluís Vives en la calle Canalejas, el Grupo Escolar Mossèn Jacint Verdaguer en la calle Lleida, Pere Vila en el Paseo Lluís Companys y el Grupo Escolar Baixeres en la Via Laietana. El nombre dado a cada centro tiene que ver con el nuevo impulso dado a la educación en este período -y más concretamente con la escuela pública de la Ciudad-, gracias en buena parte a donaciones privadas, entre las que se encuentra Ramon Llull. En el caso del edificio que ahora nos ocupa, Goday proyectó dos edificios simétricos, decorados con bellos esgrafiados que, aunque se proyectó en 1918, no se inició su construcción hasta tres años después, en 1921. El grupo escolar Ramon Llull -donde cabían más de un millar de niños- se inauguró el día 29 de marzo de 1931, poco antes de la proclamación de la República. Buena parte de la decoración es obra de Francesc Canyellas, que diseñó los esgrafiados exteriores y los trabajos de terracota que coronan las cornisas y llenan los tímpanos de las puertas. También realizó el diseño de la pictografía y señalización interior de los espacios, así como las fuentes de agua localizadas en cada uno de los niveles de los pabellones. Algunos de los muebles, concretamente las mesas y mesitas auxiliares fueron realizadas por la casa Francisco Frau Hermanos, de Palma de Mallorca.
  2. Grup Escolar La Farigola

    Josep Goday i Casals

    Grup Escolar La Farigola

    El Grup Escolar La Farigola es troba ubicat a l'illa del districte de Gràcia delimitada pels carrers Sant Camil, Sant Eudald, Balears i Farigola. Es tracta d'un edifici escolar separat del carrer pel pati escolar. L'entrada és pel carrer Sant Camil mitjançant d'un porxo que dóna accés tant a l'edifici com al pati de l'escola. L'edifici consta de soterrani, planta baixa, primer pis i golfes. S'organitza com un conjunt de volums units i superposats, essent dos d'ells porxades obertes, i ocupa una superfície de 870,73 m², dels quals 329,65 corresponien a l'edifici, i 514, 08, a zona d'esbarjo; atès que l'escola estava pensada per a nenes i pàrvuls, l'espai de jocs prenia molta presència. A banda i banda del volum gairebé cúbic de la construcció, situà galeries porxades que donaven lloc a dues terrasses. La façana té una composició asimètrica d'obertures en eixos verticals. Les obertures al sud són de proporció quadrada i de grans dimensions, pròpies dels aularis escolars. Les obertures en les altres orientacions són més reduïdes i de proporcions verticals. Les façanes dels porxos oberts estan formades per arcades de mig punt suportades per pilars amb capitells classicistes. Per damunt de les arcades es presenten les baranes sòlides dels terrats. La teulada de l'edifici és plana formant també terrats. El perímetre del coronament es soluciona amb un ampit d'obra amb balustres i motllurat clàssic. La cornisa és de perfil clàssic amb dentell. Rematen l'ampit uns gerros que emfatitzen les cantonades. Artísticament cal ressaltar els esgrafiats que ocupen totes les façanes amb motius geomètrics que es subordinen a la composició de la façana creant una unitat formal amb les obertures i els arcs. Els elements visuals més destacats són els gerros ceràmics amb elements florals de proporció molt estilitzada. L'edifici es considera noucentista per l'estil de les decoracions i l'equilibri que aconsegueix entre ornament i composició de façanes amb pocs materials: destaquen els amplis i alts finestrals de les aules i tot el parament és revestit en estuc de dos colors; hi ha esgrafiats amb motius geomètrics, dissenyats per l'artista Francesc Canyellas. El conjunt pren certa influència de vil·la italiana i del barroc, en sintonia amb l'estètica del Noucentisme. El Grup Escolar es va edificar en uns terrenys propietat de l'Ajuntament de Barcelona, en els quals ja hi havia anteriorment una escola en estat precari que es va haver de clausurar. L'edificació del renovat centre es va desenvolupar en el marc de la planificació de l'Assessoria Tècnica de la Comissió de Cultura per resoldre el problema escolar que tenia la ciutat. Així doncs, el 1913 es va enderrocar l'antic edifici i cap al 1917, l'arquitecte Josep Goday va començar a projectar una nova escola per a nenes i parvulari. El nom inicial era "Escola Graduada de Nenes de Vallcarca" i posteriorment es va anomenar Grup Escolar la Farigola de Vallcarca, ja que a prop es trobava la riera la Farigola. El 1935 Goday va tancar una de les porxades per augmentar la capacitat de les aules.
  3. Grupo Escolar Baixeras

    Josep Goday i Casals

    Grupo Escolar Baixeras

    El Grupo Escolar Baixeras se encuentra ubicado en la manzana del distrito de Ciutat Vella delimitada por las calles Salvador Aulet, Sots Tinent Navarro, Via Laietana y Plaza Emili Vilanova. Dispone de fachada exterior que afronta en la Via Laietana, en la calle Salvador Aulet y en la calle Sots Tinent Navarro. El acceso principal es por la calle Salvador Aulet. Este edificio de uso escolar está situado como final de manzana con una parcela delimitada por un ángulo agudo. El proyecto sitúa la escalera principal en este ángulo para regularizar el resto de las plantas y aprovecharlas mejor por aulas. Consta de sótano, planta baja y cuatro plantas piso. La planta baja se desdobla para absorber el desnivel entre las dos calles opuestas; aparecen dos niveles de ventanas en esta planta. La composición de las fachadas presenta dos concepciones: mayor regularidad en los dos pisos superiores que en los inferiores. Así, en la parte superior se trazan ritmos equidistantes de ventanas de arco de medio punto y rectangulares sin decoraciones, mientras que las plantas inferiores respetan la correspondencia vertical de aperturas, pero se componen por áreas de ventanas: grupos de seis ventanas agrupadas en contraste con grupos de dos, de estética clasicista. En la planta baja, el paramento de la fachada es de revestimiento continuo que representa sillares dispuestos regularmente. En el resto de las plantas, el mismo revestimiento dibuja una retícula que genera unos rectángulos ocupados por grandes esgrafiados en los que aparecen ángeles y elementos vegetales y florales. Remata el edificio una gran cornisa clasicista con canecillos de gusto noucentista. El tejado es plano con azotea que se aprovecha como zona de juego. El perímetro de la coronación se soluciona con pedestales de moldurado clásico combinado con reja metálica. Estos pedestales habían servido de base para unos jarrones de terracota muy vistosos hoy retirados. Artísticamente cabe destacar la sensibilidad demostrada en la decoración de las fachadas, sobre todo en los esgrafiados. Su ornamentación recoge elementos formales de la arquitectura tradicional catalana de los siglos XVIII y XIX, como son las terracotas y los ya mencionados esgrafiados. Cabe destacar una escultura en honor a Àngel Baixeras, benefactor de la escuela, realizada en piedra por Francesc Canyelles i Balaguerí. El nombre de la escuela viene del arquitecto y financiero, Àngel Baixeras, que dio dinero para la construcción de la escuela. También se da la coincidencia de que fue él quien redactó el Proyecto para abrir la Via Laietana, uniendo el Eixample con el puerto tal y como Cerdà la ideó. En honor a esta generosidad, la Mancomunitat de Catalunya añadió un grupo escultórico en la esquina de Via Laietana con Salvador Aulet a la altura del primer piso. Las terracotas y los esgrafiados fueron realizados por Francesc Canyelles i Balaguerí, autor también de la parte pictórica interior. Esta construcción supone un claro ejemplo de arquitectura noucentista, con inspiraciones clásicas y mediterráneas. Las edificaciones para escuelas se pasaron a tener una gran importancia debido a la gran atención que las autoridades de la Mancomunitat dieron a la educación. Fue el primer Grupo Escolar impulsado por la Mancomunitat de Catalunya para paliar el déficit de escolarización y el analfabetismo. La escuela dispuso de zona de recreo en la azotea; aulas con luz directa; biblioteca, etc., respondiendo a la renovación pedagógica. Su importancia política y estratégica también queda patente en la amplitud y presencia urbana de los edificios, situados en lugares muy preeminentes de la ciudad, y por los recursos empleados en la arquitectura.
  4. Casal Català

    Josep Goday i Casals

    Casal Català

    Conjunt format per diverses edificacions d'una sola planta :cafè -saló, teatre, dependències i terrassa. Destaca el cos principal per la seva gran alçada; aquest cos té façana al carrer, amb un gran finestral tripartit, i al jardí, on s'obren grans finestrals d'arc de mig punt peraltat. La planta és rectangular, amb coberta a dues vessants que genera la forma de frontó. A la façana principal hi ha esgrafiats que representen angelots músics i, per sobre de l'òcul central, l'escut amb les quatre barres encerclat per llorers i garlandes. Els angles de l'edifici es coronen amb gerres de terracota. En canvi, la façana de l'edifici del teatre és més austera. El frontó queda més accentuat, i, a banda i banda, pilastres acanalades delimiten l'ample de façana. La presència de l'esgrafiat es troba en la zona central del frontó on figura l'any de la seva construcció. Aquí també es coronen els angles amb gerres de terracota. Destaca el gran sòcol de pedra que forma també la tanca del jardí i enllaça amb el de la casa nº 28. El projecte original no es va portar del tot a terme. El Casal Català va néixer per iniciativa de la Unió Regionalista Hostalenca, creada el 1918, que a través de Joan Vallès, Joan Subirats, Casimir Orriols i Enric Cucurella finançaren la seva construcció, que va ser encarregada a l'arquitecte Josep Goday l'any 1924. Al 1926 en el mes de juliol s'inaugura el casal. Els esgrafiats van ser executats per Ferdinandus Serra el 1933. Al 1960 es realitzem obre d'agençament i es canvia el nom pel de "Centre Cultural Recreatiu Casal Català". No va ser fins a l'any 1988 que aquesta entitat recuperà el seu nom original, que havia estat esborrat durant els anys de la repressió franquista.
  5. Grupo Escolar Pere Vila

    Josep Goday i Casals

    Grupo Escolar Pere Vila

    El conjunt d'edificis que formen l'antic Col·legi Pere Vila ocupen una part de l'illa de cases delimitada pels carrers del Passeig de Lluís Companys, avinguda de Vilanova, Roger de Flor i Almogàvers. Arquitectònicament s'organitza en tres edificis que constitueixen una planta en forma d'"U"; amb un cos central, més baix, que s'uneix a sengles volums laterals a través d'unes galeries porxades i marca l'eix de simetria. L'edifici més septentrional està destinat a un col·legi de primària (CEIP Pere Vila) en origen pavelló dels nens, mentre que el més meridional, destinat actualment a l'institut de secundària IES Pau Claris, acollia les nenes. L'edifici central es correspon amb la biblioteca, sala d'actes i altres espais comunitaris. Els tres edificis, emmarquen un gran espai central, en origen enjardinat, afrontat al passeig de Lluís Companys i envoltat per una tanca perimetral, on es disposa l'únic accés des de l'exterior. A l'entrada es troba l'escultura realitzada per Josep Dunyach en honor de Pere Vila. L'espai a tocar del passeig està ocupat avui dia per dues pistes poliesportives -construïdes en el decurs de la dècada de 1960- i un pas des de l'exterior fins el volum central. Els dos edificis destinats en origen a aules dels nens (zona septentrional) i de les nenes (meridional) tenen les mateixes característiques volumètriques, amb un alçat organitzat en planta, semisoterrani i quatre nivells, amb coberta de teules formant vessants compostes. Els dos són simètrics, amb un xamfrà a les cruïlles del carrer de Roger de Flor i una organització formal decorativa i distribució de les obertures de façanes idèntiques. Destaca la incorporació d'elements de terracota amb motius florals com medallons, faixes decoratives, els quatre gerros situats damunt el ràfec de la teulada i a cada costat del frontó i molt especialment, el tractament del portal d'accés als edificis. El portal principal s'articula amb dues pilastres com a brancals i una llinda amb motllures com si es tractés d'un arquitrau clàssic. Damunt l'arquitrau, al timpà, es disposa una decoració, a base de terracota representant un medalló amb la següent inscripció (molt malmesa): "GRUPO ESCOLAR PERE VILA CODINA" decorat amb branques de llorer. Als extrems de l'arquitrau es disposen dos gerros de terracota, decorats amb flors i fruïts. El revestiment del conjunt és força complex ja que s'adopten diverses solucions i textures que emfatitzen l'horitzontalitat de les façanes. Cadascun dels edificis presenta una divisió tripartida a l'estil clàssic: alts i amplis finestrals i un ritme vertical trencat pel frontó central que descansa en les volutes i recorda l'estil barroc. Al nivell de la planta semisoterrani es disposa un arrebossat senzill amb un acabat buixardat. En els paraments de la planta baixa, s'aplica un revestiment fet d'arrebossat que imita una disposició de carreus en aparell isòdom, amb juntes llises i imitant carreus buixardats. Als nivells corresponents a les plantes primera i segona, el revestiment és unitari fins la cornisa descrita anteriorment, la qual cosa emfatitza l'horitzontalitat de la façana. Tot el revestiment s'enriqueix amb esgrafiats, terracotes i estucs que proporcionen una gran riquesa d'efectes visuals. Són obra de Francesc Canyellas, col·laborador habitual en molts projectes de l'arquitecte i veritable artista noucentista. Defensava la creació d'una “escola bella” i considerava que l'educació estètica contribuïa a fomentar els valors cívics. La coberta, composta a quatre aiguavessos, permet organitzar el nivell sota coberta amb una alçada considerable. El resultat és la creació d'un ampli espai polivalent en l'interior. Un dels conceptes clau d'aquest conjunt d'escoles era la seva monumentalització que alhora també permetia seguir els corrents higienistes i dotar als edificis de nombrosos espais. Els pavellons consten de cinc nivells i la comunicació entre plantes es realitza mitjançant quatre caixes d'escala, la més oriental substituïda avui dia per un ascensor. Cada nivell s'organitza al voltant d'un distribuïdor central hipòstil que dóna accés a les aules i serveis que l'envolten en tot el seu perímetre. Aquest espais, avui dia molt reformats, encara permeten observar el testimoni dels nombrosos elements estructurals decorats com bigues i mènsules, així com les fonts amb aplics ceràmics localitzats a cadascun dels pisos. El sistema de forjats utilitza majoritàriament la bigueta de ferro i els revoltons d'obra llevat del darrer nivell on s'utilitza el sistema d'armadures de fusta pel sosteniment de la coberta. Encara es conserven algunes elements de mobiliari original com pupitres, pissarra i algú armari. Respecte la biblioteca i el teatre, el recinte que els acull se situa al centre del conjunt i unit als pavellons de nens i de nenes mitjançant uns porxos. Presenta dos nivells, la planta baixa està ocupada per la biblioteca i la planta pis pel teatre que disposa d'un amfiteatre. Cal destacar la porta d'accés a la biblioteca i la decoració pictòrica mural que la corona -realitzades per Canyelles. Aquesta decoració manté la iconografia original malgrat el repintat sofert l'any 1966. Un altre dels elements originals conservats és la barana de fusta amb els ressalts arrodonits per evitar el lliscament dels infants. El desnivell de l'amfiteatre és esgraonat, on es disposen bancs de fusta tot conformant la típica grada. En el mur perimetral més oriental s'organitza l'estructura de l'escenari (de fusta i amb accessos laterals) amb un emmarcament superior a base de dues parelles de pilastres acanalades damunt les quals descansa un arquitrau i un frontó. En el timpà del frontó hi ha representada, en relleu, una carassa teatral coronada amb fulles de llorer. La bicromia dels paraments permet crear uns plafons rectangulars verticals que contenen unes pintures representant diversos personatges de la comèdia i l'espectacle teatral. Els porxos van ser construïts per unir l'edifici de la biblioteca amb el de nens i nenes localitzats a sengles costats. Idèntics en quant a estructura i elements decoratius, estan construïts sobre un basament de pedra. Cinc columnes toscanes suporten un arquitrau simple motllurat, damunt el qual es disposa la barana de la coberta plana transitable, la qual se sosté per un sistema de voltes de mocador. A cada eix de les columnes se situen uns gerros de terracota. El grup escolar Pere Vila s'emmarca dins del conjunt de construccions escolars municipals que s'iniciaren durant el període de la Mancomunitat, però que esdevingueren també útils pels afanys de renovació cultural, i concretament educativa, de la II República. La seva construcció va ser possible gràcies a la donació econòmica de Pere Vila i Codina (Les Olugues, Lleida, 1860- Rosario de Santa Fe, Argentina, 1916) i portada a terme sota la direcció de l'arquitecte Josep Goday i Casals, arquitecte en cap de la Comissió de Cultura. El projecte de l'edifici va ser realitzat entre 1918 i 1919, i aprovat el 1920, tot i que les obres no es van iniciar fins a principis del 1922 perquè el solar on s'havia de construir estava ocupat per uns tallers i magatzems de les Comissions d'Eixample i Foment. Les obres de l'edifici s'aturaren, com en moltes altres escoles, l'any 1923, amb la Dictadura de Primo de Rivera i no es pogueren reprendre fins ben entrat l'any 1930. Es va inaugurar el 29 de març de 1931. Al 1966, es van realitzar diverses obres de millora als edificis a càrrec de Pedro Puigdevall Bosch, que van modificar elements del mobiliari interior i altres aspectes més decoratius, com les pintures murals. Només un any desprès, al 1967 es va inaugurar l'escola bressol i el poliesportiu exterior que substitueix els jardins principals. Al 1970 es van realitzar obres de millora i manteniment que afectaren a paviments, forjats i instal·lacions elèctriques a càrrec de tres empreses: Elèctrica Catalana, Francisco Closa Alegret i Arturo Lòpez. A l'any 1995 es va produir la divisió administrativa dels dos edificis i configuració de dos centres educatius diferents: L'edifici dels nens, es quedà en mans de l'Ajuntament de Barcelona i va ser destinat a educació infantil primària (CEIP Pere Vila), mentre que l'edifici de les nenes, s'adequà per a educació secundaria i batxillerat, sota titularitat de la Generalitat de Catalunya (IES Pau Claris). Les obres en l'edifici de nens s'executaren en dues fases, una primera el maig de 1996 i una segona fase el juny de 1997 a càrrec de J. A. Martínez Lapeña i Elias Torres Tur. Aquestes van implicar la modificació de la planta baixa i soterrani amb la creació de nous accessos, així com sobre els pòrtics d'accés als passadissos i escales de cada un dels pisos de l'edifici i suposaren la instal·lació d'un ascensor, mutilant part de les escales. Altres obres de millora generals van suposar el tncament de les escales d'accés als pisos superiors i el repintat de les parets. Pel que fa a l'edifici de nenes, l'IES Pau Claris, el novembre del 2000 es dugueren a terme obres similars, en aquest cas sota la direcció única de l'arquitecte J.A. Martínez Lapeña. Es canvià l'accés a la planta baixa i al soterrani, unificant desnivells (solució diferent a la de l'altra finca), i en canvi s'aplicà la mateixa solució que a l'edifici veí pel que fa als tancaments dels vestíbuls de cada un dels pisos, es feren obres de manteniment a totes les obertures, i es va dur a terme la rehabilitació de les façanes. També es va col·locar un ascensor a l'escala més oriental i es va limitar l'accés al passadís central així com el repintat general. L'any 2006-2007 es van fer obres de millora per tal d'instal·lar un nou menjador i una cuina al soterrani de l'edifici de les nenes i més recentment s'han restaurat les façanes i les cobertes per part de l'arquitecte Marc Cuixart i Goday, nét de Josep Goday. L'edifici central encara es troba en procés de rehabilitació (2012).

Archivo (7)

  • Perspectiva de la façana frontal del Grup Escolar Ramon Llull.

    Dibujo

    Perspectiva de la façana frontal del Grup Escolar Ramon Llull.

  • Perspectiva exterior del Grup Escolar Milà i Fontanals

    Dibujo

    Perspectiva exterior del Grup Escolar Milà i Fontanals

    Fons Quaderns d'Arquitectura i Urbanisme / Arxiu Històric del COAC

  • Detall del l'escut, de la Casa Reial espanyola, al coronament de façana.

    Dibujo

    Detall del l'escut, de la Casa Reial espanyola, al coronament de façana.

    Arxiu Històric del COAC

  • Perspectiva de l'entrada de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    Dibujo

    Perspectiva de l'entrada de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    © Fons Adolf Florensa i Ferrer / Arxiu Històric del COAC

  • Perspectiva de l'interior del saló d'actes de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    Dibujo

    Perspectiva de l'interior del saló d'actes de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    © Fons Adolf Florensa i Ferrer / Arxiu Històric del COAC

  • Perspectiva de l'exterior de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    Dibujo

    Perspectiva de l'exterior de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    © Fons Adolf Florensa i Ferrer / Arxiu Històric del COAC

  • Perspectiva de l'interior de la biblioteca de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    Dibujo

    Perspectiva de l'interior de la biblioteca de l'Edifici de Foment del Treball Nacional.

    © Fons Adolf Florensa i Ferrer / Arxiu Històric del COAC

Bibliografía (37)

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