-
1861
-
s. XIX (segona meitat)
-
1909
-
Can Roig i Torres
autoria desconeguda
Edifici d'estil modernista afrancesat. Es disposa d'esquena als carrers que el delimiten, on forma xamfrà, i presenta la façana principal al jardí. La casa és formada per dos cossos en angle, de planta baixa i un pis (i semisoterrani al cos esquerre) i golfes, units pel cos d'accés amb l'escala, coronat per la característica torre en punxa. Tota la coberta és de ceràmica blava. Interiors amb mostres d'arts decoratives, com treball de la fusta, serralleria, etc. Va ser construïda per iniciativa de Rafael Roig i Torres, consul de l'Uruguai a Barcelona. El 1913 la casa rebé un guardó de l'Ajuntament. Durant la Guerra va ser hospital, després vaser seu de la Falange, més tard una escola. L'any 1987 es remodelà per a convertir-la en l'Escola Municipal de música. L'any 2007 es va inaugurar al subsòl de l'edifici el nou Auditori de la ciutat.1906 - 1911
-
1912 - 1915
-
Rectoria de l'Església Major de Santa Coloma de Gramenet
Francesc d'Assís Berenguer i Mestres
Interessant tractament de les façanes de pedra, que harmonitza amb l'església adjacent i amb les tanques que delimiten el solar. L'edifici, de semisoterrani i tres pisos, juga amb l'esglaonament de volums, sobretot a la zona d'entrada, on una escaleta porta a un porxo sostingut per una senzilla columna de capitell jònic. Les façanes combinen simetria i asimetria. Es construeix alhora que la nova parròquia de Santa Coloma, amb la que forma conjunt. -
Pavelló Gaudí i Pavelló Verdaguer del Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Es tracta de dos pavellons aïllats, de planta baixa i planta soterrani, amb el jardí geomètric envoltat de bardisses i coberta inclinada de teula plana esmaltada i elements de ferro forjat. A les façanes hi predominen les superfícies arrebossades i pintades sobre sòcols baixos de pedra natural i rústica. Les obertures disposen de fusteria a l'anglesa amb profusió de divisòries i elements formals decoratius de pedra sorrenca, mentre que els porxos de la façana sud estan formats per arcs de formigó sobre pilars rodons. Els pavellons Gaudí i Verdaguer formen part del conjunt de pavellons de la clínica mental guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya l'any 1917. Són els únics pavellons que es van construir segons el projecte original tant respecte a la situació com respecte al llenguatge formal emprat. Van ser concebuts per a tractar malalts psiquiàtrics i han patit diverses reformes al llarg del temps. Està previst que serveixin per acollir els laboratoris i despatxos del Centre de Recerca Clínica i Centre de Ciències i Tecnologia dels Aliments de la Universitat de Barcelona. Abans els pavelló Gaudí s'anomenava Sant Pau i el pavelló Verdaguer estava dedicat a la Mare de Déu de Lourdes.1917 - 1936
-
Pavelló de la Porteria del Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Es tracta d'un immoble de planta rectangular i dos pisos concebut com a porta d'accés al recinte Torribera que es constitueix com a eix de simetria de tot el conjunt. Els paraments de les façanes principals combinen l'estuc amb l'ornamentació de pedra artificial. Al mig presenta tres arcs, un de gran per al trànsit rodat i banda i banda un de més petit per als peatons. Presenta una cornisa que envolta tot l'immoble amb gablets neobarrocs. Quatre prestigiosos doctors en medicina estan representats mitjançant escultures: Marià Cubí, Santiago Ramon y Cajal, Emil Wilhelm Magnus Georg Kraepellin i Jean-Martin Charcot. La coberta és de teula àrab a dues vessants i presenta l'encreuament amb la coberta del cos central d'iguals característiques. La porteria del recinte Torribera forma part del projecte que a l'any 1917 va resultar guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya. -
Pavelló Canigó i Pavelló Montserrat del Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Es tracta de pavellons aïllats de planta baixa rectangular amb jardí geomètric. A les façanes predominen les superfícies arrebossades i pintades sobre sòcols de pedra natural i rústica. Les obertures són apaïsades. Els porxos de la façana sud s'assenten sobre pilars de formigó amb elements ornamentals neoclàssics. Les cobertes són inclinades a quatre vessants de teula àrab amb un cos perpendicular a dues vessants. Aquestes edificacions formen part del conjunt de pavellons de la clínica mental guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya. Tant la disposició dins del recinte com el llenguatge formal i ornamental dels pavellons són fidels al projecte original de l'any 1917. Aquests pavellons acollien malalts psiquiàtrics. El pavelló Montserrat es vol adaptar com a Centre d'Interpretació del Medi El pavelló Canigó abans es deia pavelló de la Immaculada. -
Pavelló del Convent i Església del Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Edifici de planta allargada, variada i complexa que s'adapta a les corbes de nivell, que es resol mitjançant eixos de simetria i cossos reculats que creen un joc de volums. L'edificació consta de capella amb torre i pavelló de serveis general, connectats per un cos obert a la planta baixa que fa de pont. Les façanes són murs de pedra arrebossats i pintats sobre sòcols de pedra natural rústica. A les obertures predominen les finestres d'arc de mig punt amb fusteria i elements ornamentals. El cos central que connecta la capella i el pavelló fa les funcions de punt amb tres grans obertures: un gran arc central que permet el pas de vehicles i dos laterals per als vianants. La complexitat volumètrica de l'edifici es tradueix en un joc de cobertes inclinades de teula plana esmaltada amb petits ràfecs. La torre campanar de capella està coronada per un pinacle de base octogonal. L'antic pavelló convent allotjava la residència conventual de les monges que administraven el centre psiquiàtric, i s'uneix amb un pont que forma una porxada a l'accés principal a la capella del recinte Torribera. Aquest edifici de llenguatge formal i ornamental noucentista forma part del conjunt de pavellons guanyador del concurs per a la Clínica Mental l'any 1917. L'edifici de l'església i pavelló convent és d'estil neo-romànic amb dues absidioles i absis central amb girola on s'afegeix el cos de la sagristia. -
Casa al Passeig Mossèn Jaume Gordi, 27
autoria desconeguda
Es tracta d'una casa adossada d'una sola planta amb un cos lateral que té dos nivells. La coberta és plana i està acabada amb una balustrada. Aquest cos presenta una finestra ovalada i una espècie de balcó mirador a la coberta. Les façanes, d'estil eclèctic, són arrebossades i pintades. A les cantonades la façana presenta una imitació de carreus. L'entrada queda coberta per un porxo.s. XX (primera meitat)