Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres
  • 1861

  • Can Sisteré

    autoria desconeguda

    s. XIX (segona meitat)

  • Casa al Carrer Bonavista 1- 5

    autoria desconeguda

  • Can Banús

    autoria desconeguda

  • Antic Ball - Teatre Xaconet

    autoria desconeguda

  • 1909

  • Can Roig i Torres

    autoria desconeguda

    Can Roig i Torres

    Edifici d'estil modernista afrancesat. Es disposa d'esquena als carrers que el delimiten, on forma xamfrà, i presenta la façana principal al jardí. La casa és formada per dos cossos en angle, de planta baixa i un pis (i semisoterrani al cos esquerre) i golfes, units pel cos d'accés amb l'escala, coronat per la característica torre en punxa. Tota la coberta és de ceràmica blava. Interiors amb mostres d'arts decoratives, com treball de la fusta, serralleria, etc. Va ser construïda per iniciativa de Rafael Roig i Torres, consul de l'Uruguai a Barcelona. El 1913 la casa rebé un guardó de l'Ajuntament. Durant la Guerra va ser hospital, després vaser seu de la Falange, més tard una escola. L'any 1987 es remodelà per a convertir-la en l'Escola Municipal de música. L'any 2007 es va inaugurar al subsòl de l'edifici el nou Auditori de la ciutat.

    1906 - 1911

  • 1912 - 1915

  • Rectoria de l'Església Major de Santa Coloma de Gramenet

    Francesc d'Assís Berenguer i Mestres

    Rectoria de  l'Església Major de Santa Coloma de Gramenet

    Interessant tractament de les façanes de pedra, que harmonitza amb l'església adjacent i amb les tanques que delimiten el solar. L'edifici, de semisoterrani i tres pisos, juga amb l'esglaonament de volums, sobretot a la zona d'entrada, on una escaleta porta a un porxo sostingut per una senzilla columna de capitell jònic. Les façanes combinen simetria i asimetria. Es construeix alhora que la nova parròquia de Santa Coloma, amb la que forma conjunt.
  • Pavelló Gaudí i Pavelló Verdaguer del Recinte Torribera

    Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros

    Pavelló Gaudí i Pavelló Verdaguer del Recinte Torribera

    Es tracta de dos pavellons aïllats, de planta baixa i planta soterrani, amb el jardí geomètric envoltat de bardisses i coberta inclinada de teula plana esmaltada i elements de ferro forjat. A les façanes hi predominen les superfícies arrebossades i pintades sobre sòcols baixos de pedra natural i rústica. Les obertures disposen de fusteria a l'anglesa amb profusió de divisòries i elements formals decoratius de pedra sorrenca, mentre que els porxos de la façana sud estan formats per arcs de formigó sobre pilars rodons. Els pavellons Gaudí i Verdaguer formen part del conjunt de pavellons de la clínica mental guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya l'any 1917. Són els únics pavellons que es van construir segons el projecte original tant respecte a la situació com respecte al llenguatge formal emprat. Van ser concebuts per a tractar malalts psiquiàtrics i han patit diverses reformes al llarg del temps. Està previst que serveixin per acollir els laboratoris i despatxos del Centre de Recerca Clínica i Centre de Ciències i Tecnologia dels Aliments de la Universitat de Barcelona. Abans els pavelló Gaudí s'anomenava Sant Pau i el pavelló Verdaguer estava dedicat a la Mare de Déu de Lourdes.

    1917 - 1936

  • Pavelló de la Porteria del Recinte Torribera

    Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros

    Pavelló de la Porteria del Recinte Torribera

    Es tracta d'un immoble de planta rectangular i dos pisos concebut com a porta d'accés al recinte Torribera que es constitueix com a eix de simetria de tot el conjunt. Els paraments de les façanes principals combinen l'estuc amb l'ornamentació de pedra artificial. Al mig presenta tres arcs, un de gran per al trànsit rodat i banda i banda un de més petit per als peatons. Presenta una cornisa que envolta tot l'immoble amb gablets neobarrocs. Quatre prestigiosos doctors en medicina estan representats mitjançant escultures: Marià Cubí, Santiago Ramon y Cajal, Emil Wilhelm Magnus Georg Kraepellin i Jean-Martin Charcot. La coberta és de teula àrab a dues vessants i presenta l'encreuament amb la coberta del cos central d'iguals característiques. La porteria del recinte Torribera forma part del projecte que a l'any 1917 va resultar guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya.
  • Pavelló Canigó i Pavelló Montserrat del Recinte Torribera

    Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros

    Pavelló Canigó i Pavelló Montserrat del Recinte Torribera

    Es tracta de pavellons aïllats de planta baixa rectangular amb jardí geomètric. A les façanes predominen les superfícies arrebossades i pintades sobre sòcols de pedra natural i rústica. Les obertures són apaïsades. Els porxos de la façana sud s'assenten sobre pilars de formigó amb elements ornamentals neoclàssics. Les cobertes són inclinades a quatre vessants de teula àrab amb un cos perpendicular a dues vessants. Aquestes edificacions formen part del conjunt de pavellons de la clínica mental guanyador del concurs promogut per la Mancomunitat de Catalunya. Tant la disposició dins del recinte com el llenguatge formal i ornamental dels pavellons són fidels al projecte original de l'any 1917. Aquests pavellons acollien malalts psiquiàtrics. El pavelló Montserrat es vol adaptar com a Centre d'Interpretació del Medi El pavelló Canigó abans es deia pavelló de la Immaculada.
  • Pavelló del Convent i Església del Recinte Torribera

    Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros

    Pavelló del Convent i Església del Recinte Torribera

    Edifici de planta allargada, variada i complexa que s'adapta a les corbes de nivell, que es resol mitjançant eixos de simetria i cossos reculats que creen un joc de volums. L'edificació consta de capella amb torre i pavelló de serveis general, connectats per un cos obert a la planta baixa que fa de pont. Les façanes són murs de pedra arrebossats i pintats sobre sòcols de pedra natural rústica. A les obertures predominen les finestres d'arc de mig punt amb fusteria i elements ornamentals. El cos central que connecta la capella i el pavelló fa les funcions de punt amb tres grans obertures: un gran arc central que permet el pas de vehicles i dos laterals per als vianants. La complexitat volumètrica de l'edifici es tradueix en un joc de cobertes inclinades de teula plana esmaltada amb petits ràfecs. La torre campanar de capella està coronada per un pinacle de base octogonal. L'antic pavelló convent allotjava la residència conventual de les monges que administraven el centre psiquiàtric, i s'uneix amb un pont que forma una porxada a l'accés principal a la capella del recinte Torribera. Aquest edifici de llenguatge formal i ornamental noucentista forma part del conjunt de pavellons guanyador del concurs per a la Clínica Mental l'any 1917. L'edifici de l'església i pavelló convent és d'estil neo-romànic amb dues absidioles i absis central amb girola on s'afegeix el cos de la sagristia.
  • Casa al Passeig Mossèn Jaume Gordi, 27

    autoria desconeguda

    Casa al Passeig Mossèn Jaume Gordi, 27

    Es tracta d'una casa adossada d'una sola planta amb un cos lateral que té dos nivells. La coberta és plana i està acabada amb una balustrada. Aquest cos presenta una finestra ovalada i una espècie de balcó mirador a la coberta. Les façanes, d'estil eclèctic, són arrebossades i pintades. A les cantonades la façana presenta una imitació de carreus. L'entrada queda coberta per un porxo.

    s. XX (primera meitat)

  • Panteó de la Família Gordi

    autoria desconeguda

  • Col·legi Fuster

    autoria desconeguda

  • Casa al Carrer de Sant Joan 8

    autoria desconeguda

  • Can Valls

    autoria desconeguda

  • Acadèmia Manent

    autoria desconeguda

  • Ca n'Altés

    autoria desconeguda

  • Cooperativa La Colmena

    autoria desconeguda

  • Vil·la Esperança

    autoria desconeguda

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!