Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2022 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2022 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2022 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio
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El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

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Memoria

Arquitecte, professor universitari, teòric d’arquitectura i dissenyador. Titulat el 1940. Va treballar en col·laboració amb Manuel Valls. Realitzà entre moltes d’altres edificacions, habitatges unifamiliars, com la Casa Ugalde o la Casa Catasús, així com grans conjunts d’habitatges o la seu de l’Institut Francès.

Fuente: Arxiu Històric del COAC

Obras

Sobre el Mapa

Constelación

Cronología

  1. Casa Pérez Mañanet

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Pérez Mañanet

  2. Casa Garriga Nogués

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Garriga Nogués

  3. Grupo de Viviendas Verge del Carme

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Joan Zaragoza i Albí

    Grupo de Viviendas Verge del Carme

    Coderch va ser cridat per modificar un projecte redactat per l’Administració, gràcies a la seva vinculació amb l’Instituto Social de la Marina. La intervenció de Coderch va consistir bàsicament en una simplificació formal, funcional i constructiva. Els habitatges formen dos blocs perfectament regulars, curvilinis i paral·lels, de manera que cada habitatge abasta de façana a façana. La crugia divisòria corre en sentit longitudinal. En un tram hi ha la sala d’estar i el dormitori principal, i en l’altre hi ha la resta de dormitoris, la cuina i l’escala d’accés. Coderch va introduir una inclinació en el mur divisori que separa l’escala i la cuina, amb la qual cosa optimitzava el funcionament de l’escala i economitzava l’espai de la cuina. Els blocs formen unes façanes completament planes retallades només per les obertures, cosa que dóna una gran expressivitat a la traça lleugerament corba del conjunt.
  4. Viviendas para la Cooperativa Obrera La Maquinista

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Viviendas para la Cooperativa Obrera La Maquinista

    Dins la imposant trama urbana de la Barceloneta, el projecte proposa una concentració de la part edificada que permet alliberar una part important d’espai públic en forma de plaça central, la qual cosa genera un esponjament ambiental del teixit. Els habitatges s’agrupen en mòduls de tres, totalment exteriors, amb una ocupació mínima de façana gràcies a la solució distributiva. L’ús de traces obliqües permet que totes les sales d’estar donin a l’espai central. Aquest espai central queda articulat pels bisells dels plans de façana combinats amb els successius ràfecs que apareixen entre pany i pany. A la façana exterior perimetral només s’hi recolzen dormitoris secundaris, i aquesta façana es desplega de manera que s’optimitzen les visuals en diagonal, tot evitant l’amplada excessivament reduïda dels carrers. El projecte va ser redactat per Coderch i Valls l’any 1951, si bé ells no són responsables de la direcció d’obra.
  5. Casa de la Marina

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa de la Marina

    El solar se ubica en un extremo de una de las largas manzanas de la Barceloneta. El programa prescribía dos viviendas por planta, con tres dormitorios dobles en cada una de ellas. Coderch opta por utilizar muros de carga de piedra y ladrillo para la estructura. La geometría respeta la traza paralela a la medianera, pero se distorsiona con mucha libertad en sentido transversal e implica también a los elementos portantes. El resultado es una vivienda introvertida, dotada de una gran rusticidad y dramatismo gracias al sesgo de los paramentos, la textura de los materiales y el filtrado de la luz natural.
  6. Casa Ugalde

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Ugalde

    En un vessant de muntanya orientat al sud, Coderch opta per situar la casa en un punt sobresortint entre dos pendents, de manera que l’angle panoràmic és el més ampli possible. Les traces principals queden definides en funció de la topografia, amb un mur de contenció a la part posterior i una plataforma de base amb un perfil circular. Les directrius dels murs vénen determinades pels diferents angles de visió sobre alguns fragments de panoràmica acuradament emmarcats: les quatre obertures de la sala d’estar, la separació de la casa amb l’ala de convidats i el porxo de sota el dormitori principal. L’accés des del carrer va acompanyat per un muret que enllaça amb el sistema murari general. La sala d’estar, el menjador i el vestíbul es troben a la cota de la plataforma. El distribuïdor del pis superior es troba en un nivell intermedi, i fa balcó sobre la sala d’estar. En aquest mateix nivell hi ha el dormitori principal. A un nivell una mica més alt hi ha un altre dormitori i un ampli estudi orientat a ponent i a l’entrada. El projecte fa ús d’una gran llibertat arquitectònica en planta i en secció, i posa una atenció molt acurada als diferents punts de visió, la qual cosa fa que la vida a la casa s’identifiqui amb l’efecte combinat de les vistes i de la mateixa casa.
  7. Casa Dionisi

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Dionisi

  8. Pabellón de Servicios del Real Club de Golf el Prat

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Robert Terradas i Via, Manuel Valls i Vergés

    Pabellón de Servicios del Real Club de Golf el Prat

    El pavelló dóna l’esquena al camp de golf i s’orienta cap al sud-oest, tot formant un cos amb dues ales que acullen dos grups de funcions ben diferenciades. S’accedeix per l’eix de les dues ales a un àmbit principal transparent cap a la façana oposada, on hi ha les sales d’estar, el bar i el menjador. A la banda nord queda l’ala del personal de servei, amb un pati propi que recull totes les obertures. Per la banda sud creix la segona ala, que allotja les oficines i els vestidors. El pavelló dóna resposta a les qualitats paisatgístiques pròpies d’un camp de golf per mitjà d’una construcció d’una sola planta, vidrada de terra a sostre en bona part de la façana, i unificada per una gran coberta plana que forma voladís en la majoria del seu perímetre. Així s’aconsegueixen uns àmbits directament relacionats amb l’exterior i ben delimitats per sota de les capçades dels arbres.
  9. Casa Torrens

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Torrens

  10. Casa Senillosa

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Senillosa

    En un solar singular de planta quadrada i dimensions reduïdes, amb una sola façana practicable i una alçària de quatre plantes, Coderch ofereix una solució imaginativa per incloure-hi un habitatge unifamiliar amb cinc dormitoris. L’estructura és una caixa de pedra que fa la funció de mur de contenció. Els quatre nivells s’organitzen en dues crugies: la més gran allotja l’aparcament (planta baixa), el dormitori principal (planta primera), el menjador (planta segona) i la sala d’estar (planta tercera). La més petita allotja un dormitori individual a cada planta. L’escala comunica els carrers inferior i superior a través de tot l’habitatge.
  11. Casa Boada

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  12. Casa Catasús

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Catasús

    El barri del Vinyet té una topografia pràcticament plana, i Coderch opta en aquesta casa per crear un sistema d’espais domèstics referits exclusivament al gran jardí de la parcel·la, sense cap referència a l’exterior. Així, la casa es configura en una sola planta i forma bàsicament una L que abraça el jardí. Un braç d’aquesta L inclou els dormitoris, mentre que l’altre conté el menjador i la sala d’estar. L’entrada té lloc per darrere del cos dels dormitoris, ocultada del jardí, i dóna accés a un tercer braç que inclou la cuina i els serveis. Totes les obertures que donen al jardí es poden obrir i practicar a peu pla, o bé es poden tancar amb unes persianes de la mateixa alçada que la fàbrica construïda de la casa. Així, la casa esdevé un conjunt d’àmbits a un sol nivell on el jardí unifica les parts principals de la vida domèstica, mentre que l’entrada i els serveis romanen amagats al darrere i generen els seus propis espais exteriors.
  13. Fábrica de Automóviles Fiat Hispania

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Fábrica de Automóviles Fiat Hispania

  14. Viviendas Johann Sebastian Bach 7

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Viviendas Johann Sebastian Bach 7

    El edificio responde a un programa de cuatro viviendas por planta de unos 200 metros cuadrados, en una zona urbana ordenada en bloques aislados y separados por una distancia mínima. Coderch cuida el estudio de la unidad de vivienda y compone un edificio con dos ejes de simetría. El bloque presenta dos fachadas iguales a la calle y al jardín trasero, y dos fachadas laterales también iguales. En la distribución de la vivienda se opta por apoyar todas las estancias principales, incluidos los dormitorios y los baños, en los cerramientos exteriores, dejando la cocina y las dependencias del servicio en relación con un patio interior central. La circulación principal y la de servicio quedan bien discriminadas y sólo se cruzan en el distribuidor de la entrada. El comedor y la sala de estar disponen de una galería que combina el cristal corredero, los toldos desplegables y las persianas fijas en un dispositivo de iluminación y ventilación superpuesto a la estructura.
  15. Casa Ballvé

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Casa Ballvé

  16. Ampliación del Edificio Luminor

    José Antonio Coderch de Sentmenat

  17. Casa Coderch Milá

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Coderch Milá

  18. Casa Estudio Antoni Tàpies

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Estudio Antoni Tàpies

    En un solar largo y estrecho de la periferia de Gràcia, Coderch concibe una casa en la que la dimensión longitudinal y la vertical quedan compensadas mediante unos elementos fijos que rompen la continuidad espacial: básicamente, dos patios cubiertos a derecha e izquierda del solar, y dos escaleras colocadas transversalmente. La planta baja forma una secuencia rota que va del atrio de acceso al taller del fondo, de doble altura. La planta primera se destina a las zonas de día de la vivienda y la planta segunda a los dormitorios. La biblioteca forma un cuerpo separado, sin peso, retrasado respecto a la alineación de la calle. La casa forma un dispositivo para aprovechar al máximo la escasa luz disponible por medio de una fachada vertical y horizontal de láminas de madera pintada de blanco, una luz que llega al interior siempre absorbida por unos paramentos que dejan visto el tono oscuro de la fábrica de ladrillo.
  19. Premio FAD

    Galardonado / Premiado. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Viviendas Johann Sebastian Bach 7

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  20. Casa Paricio

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Paricio

  21. Casa Uriach

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Uriach

  22. Casa Rozes

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Rozes

    La casa es troba en un indret privilegiat, una punta de terra que penetra en el golf de Roses, amb vistes al mar per tres costats. Coderch opta per esglaonar la casa des de l’accés fins a l’extrem més llunyà, tot seguint la topografia de la rocalla en sentit descendent, de manera que tota la casa pren una configuració longitudinal. Al costat de l’accés, un pati organitza dues circulacions al seu voltant: la primera, que dóna al sud-est, conté la seqüència de la sala d’estar, el menjador i la cuina; la segona seqüència conté el garatge i les estances del servei. Totes dues seqüències es retroben en un punt on comença la sèrie de dormitoris, que culmina amb la cambra principal. Així, la casa configura l’orientació disposant totes les estances a llevant i assignant a la banda de ponent el paper de façana posterior, si bé es relaciona amb tot l’indret a través del contacte directe de les terrasses amb la rocalla, fins a arribar ben bé al mar.
  23. Casa Biosca

    José Antonio Coderch de Sentmenat

  24. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Casa Estudio Antoni Tàpies

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  25. Casa Luque

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Luque

    Coderch resol el suau pendent del terreny per mitjà d’un desnivell sobre el qual s’encavalca la casa. A la part de dalt hi ha l’entrada i l’aparcament, un grup de dos dormitoris i el dormitori principal amb el seu estudi. A la part de baix hi ha dos dormitoris més, les dependències diürnes i l’ala on se situen la cuina i les dependències del servei. Els dormitoris situats al nord segueixen la disposició en reclau i l’escalonament en secció. Cada ús diferent de la casa disposa de la seva pròpia façana, clarament separada de les altres per mitjà de la prolongació dels murs. En orientar-se al nord-est, la casa busca la llum a través d’un eix transversal que va des de l’aparcament fins a la sala d’estar, i que té com a element principal un pati interior que permet l’entrada de la llum del sud. Aquest pati esdevé un nucli central que organitza totes les circulacions, de manera que tota la vida de la casa gira entorn de la seva lluminositat.
  26. Casa Pairal Coderch

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Casa Pairal Coderch

  27. Edificios Trade

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Edificios Trade

    En un sitio de Barcelona de carácter periférico y con grandes construcciones aisladas, Coderch diferencia muy claramente el mundo de la planta baja con los volúmenes emergentes en altura. En respuesta a un programa terciario de grandes dimensiones, proyecta un organismo formado por cuatro torres cuadrifolias con las curvas y las contracurvas muy suaves. Tres de las torres comparten las dos primeras plantas, con un perímetro que las abarca en un gran zócalo unificador. La modulación del muro-cortina es muy estrecha, para permitir los giros y contragiros, y los módulos recorren el perímetro siguiendo un ritmo de dientes de sierra. Los núcleos de las comunicaciones verticales, en el centro de cada torre, quedan encajados entre cuatro grandes pilares de hormigón, complementados en el perímetro por series de pilares metálicos equidistantes. La imagen que ofrecen las torres expresa la movilidad de un sector de la ciudad marcado por las grandes vías de tráfico y las edificaciones aisladas.
  28. Casa Gili

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Gili

    La peculiaritat del programa porta Coderch a assajar una organització distributiva inèdita, en un solar veí al de la casa Catasús, construïda deu anys abans. Des de l’entrada s’arriba a un distribuïdor connectat a un pati que dóna llum a les àrees centrals, i que és concebut com un hivernacle semicobert. Des d’aquí s’accedeix al jardí a través d’un petit porxo, i a l’ala de dormitoris mitjançant un segon distribuïdor, totalment independent. La sala d’estar dóna l’esquena a l’aparcament i adopta una configuració força tancada, si bé orientada al sud i al jardí. El menjador pren una importància especial, en trobar-se en l’eix visual que creua tota la casa, des dels dormitoris fins a la façana oposada, on hi ha un segon pati semicobert. Coderch concep una casa en L, amb un gran eix central, en què la situació de cada estança ve determinada per la seva configuració intrínseca i per la posició que ocupa en el sistema general de circulacions.
  29. Edifici d'Habitatges Monitor

    José Antonio Coderch de Sentmenat

  30. Casa Rovira

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Casa Rovira

    La Casa Rovira se construye para las familias de dos hermanos, en una parcela situada en una zona de tipo ciudad-jardín, bordeando un macizo rocoso de 40 m sobre el mar, con vistas a la playa de Canet y a la Roca de la Catel. El conjunto conforma dos volúmenes escalonados y con quiebros que facilitan la adaptación a la topografía abrupta del terreno. Se logra la unidad a través de patios y porches, sus geometrías retranqueadas y la escalera que los conecta. La permeabilidad en fachada es alta cuando el vector visual se dirige al horizonte y nula en su conexión a la calle. En cuanto al esquema espacial, la zona de servicios y la zona de reposo se articulan en forma de L, situándose las estancias en la concavidad, mientras que el vestíbulo principal conforma su esquina a modo de articulación. Su disposición espacial forma parte de una línea experimental que se iniciaría en la casa Ferrer Vidal y que terminaría en la Casa Luque. La Casa Rovira es una clara variación de la casa Uriach. Coderch adapta el mismo esquema de relaciones al nuevo marco que se presentaba en la parcela de Canet de Mar. No obstante, la Casa Rovira presenta una mayor definición en sus límites, pues ha de ajustarse a circunstancias más restringidas, el propio arquitecto declaraba que le entusiasmaban más aquellas condiciones. La estructura la conforma un sistema de forjados unidireccionales de hormigón armado apoyados sobre muros y pilares. En el exterior, la fachada está revestida con revoco de cal y los pavimentos los conforman baldosas cerámicas dispuestas en espiga, las aberturas se tamizan mediante persianas de librillo blancas. Todo esto le da ese cariz de casa mediterránea que da soporte a la tradición viva que Coderch defiende insistentemente.
  31. Conjunto de Viviendas Banco Urquijo

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Conjunto de Viviendas Banco Urquijo

    El projecte d’un conjunt residencial en ordenació oberta permet que Coderch defineixi la seva concepció de l’habitatge urbà. Els pisos s’agrupen de dos en dos en blocs de tres plantes i formen un conjunt de sis blocs disposats en doble eix de simetria. Les plantes baixes absorbeixen el desnivell de 5,5 metres entre els carrers Raset i Freixa, eviten els comerços en façana i allotgen despatxos separats del carrer. L’espai semipúblic que queda entre els sis blocs forma part d’un mateix paisatge arquitectònic, determinat per la plaqueta ceràmica del revestiment, les persianes verticals de fusta vista i la combinació dels reclaus amb una vegetació profusa. L’habitatge extrapola la planta escalonada de les anteriors cases unifamiliars. Una estructura sobre la base de peus drets metàl·lics i forjats reticulars permet retallar els perímetres de les lloses i distribuir els paraments amb independència dels requeriments estructurals.
  32. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Edificios Trade

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  33. Grupo de Viviendas Las Cocheras de Sarrià

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Grupo de Viviendas Las Cocheras de Sarrià

    'Les Cotxeres' constituyeron quizás la demostración más contundente del convencimiento de Coderch de que un urbanismo de calidad debía tener su origen en un concepto arquitectónico también de alta calidad. Estas dos escaleras se unen en un modo particularmente convincente en el retroceso dentado de la planta de 'Les Cotxeres'; en primer lugar, en el bloque resultante en planta y en sección, y, en segundo, en términos del microespacio modulado del interior de cada vivienda. Antifrontales por definición, 'Les Cotxeres' se reafirman como un nuevo paradigma urbano que es capaz de intervenir entre el ideal suburbano de clase media de casas aisladas con jardín y la forma urbana tradicional de una terraza continua que define la calle. En este caso, la calle se sustenta sutilmente por un zócalo que completa el bloque situado un metro sobre el nivel de la acera. Este zócalo, que contiene el aparcamiento subterráneo debajo, conforma el terreno de un jardín comunitario que abarca cada una de las unidades residenciales – unos bloques retranqueados de siete plantas de altura –, como si se tratara de la espina dorsal del conjunto. De alguna manera, 'Les Cotxeres' podrían parecer una adaptación de los boulevards à redans de Eugène Hénard de 1910, ya que, al tiempo que subvierte la calle corredora, el bloque retranqueado de Hénard todavía mantenía, sin embargo, la continuidad de la avenida. Tres aspectos merecen nuestra atención a medida que nos movemos desde la configuración del bloque hasta la articulación espacial de las viviendas. Primero, el modo ergonómico por el que se despliega el espacio interior cuando uno pasa desde el vestíbulo de entrada a la secuencia de sala de estar/comedor y a la concatenación de habitaciones escalonadas que se abren en una secuencia dentada hacia la calle. Segundo, el hecho de que cada dormitorio tenga su propio balcón para cultivar plantas. Y tercero, y lo más crucial de todos desde el punto de vista de su accesibilidad social, es el revestimiento de toda la superficie con una obra de fábrica de ladrillo precisa. Todos estos atributos sirven de testimonio de la continua validez del bucólico enfoque de Coderch, en medio de todas las confusiones vanidosas y espectaculares que asisten a nuestro ámbito contemporáneo.
  34. Casa Soler-Badia

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Casa Soler-Badia

    A diferència d'altres cases de Coderch, i incidint en la seva particulatirat tipològica i la cerca d'un model, la llar no està en la direcció de l'eix visual des del vestíbul sino que gira 90º en una estança previa, quedant el saló final, com un trànsit informal entre l'habitatge i el jardí. La llar té contacte amb l'exterior a partir d'una petita obertura en el mur que la tanca perpendicularment, mentre que el jardí de la zona comú queda separat pel mur en angle que aguanta el porxo que s'orienta, igual que l'estar, cap a sud.
  35. Edifici d'Oficines IBM

    Robert Brufau i Niubó, José Antonio Coderch de Sentmenat

  36. Casa Güell

    José Antonio Coderch de Sentmenat

    Casa Güell

    Construïda al 1971, la casa Güell és l'última de tota la sèrie d'experimentacions amb habitatge unifamiliar que Coderch va dur a terme al llarg de la seva carrera professional. L'encàrrec, situat al barri de La Bonanova de Barcelona, presenta variacions respecte a les seves precedents més immediates (Casa Zóbel i Entrecanales) donades les particularitats de la parcel·la. Allargada i en pendent, obliga a plantejar el seu organigrama distributiu en paral·lel; quedant els serveis en l'ala nord-oest, les habitacions són situades simètricament respecte a l'eix de l'estar. La condició del solar obliga a fer una entrada descendent per les escales, que amb els volums de la segona planta (suite, garatge) aconsegueixen donar la sensació d'estar entrant a l'habitatge per una escletxa. L'idea del hall ha estat desdibuixada, i des del vestíbul ja no es té la referència d'eix de visuals; el recorregut aboca a l'unidireccionalitat que dona frontalment amb la paret il·luminada del hall i es perd la noció directa del jardí. Aquestes petites variacions, en efecte domino, van condicionant altres aspectes fins ara visibles en els altres habitatges unifamiliars. El pati propi del menjador ha estat eliminat, i s'observa la posició destacada de la sala d'estar respecte de la resta per poder recollir el màxim de sol possible, doncs el pendent va en contra de les condicions òptimes d'il·luminació. El revestiment ha deixat de ser revocat i canvia per adaptar-se a un medi més urbà, tot i el caràcter residencial del barri de La Bonanova. Els murs s'han deixat vistos de maó manual, mentre que el cantell dels forjats s'ha revestit de peces planes de ceràmica.
  37. Instituto Francés de Barcelona

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Instituto Francés de Barcelona

    Es un claro exponente de las concepciones de Coderch respecto a la arquitectura urbana, esta vez aplicadas a un edificio escolar y cultural. El solar es ocupado en toda su extensión por dos plantas enterradas y una planta baja, mientras que las ocho plantas restantes forman un prisma muy nítido, retranqueado respecto de la calle y separado de las construcciones vecinas. La imagen de este prisma desde los distintos puntos de vista de la calle hace que el diseño del edificio se haya concentrado sobre todo en la piel de la fachada. Los pilares de hormigón armado quedan absorbidos en el grosor de la piel, y las aberturas, muy esbeltas y situadas en el plano exterior, acentúan el aspecto liso del revestimiento cerámico y ofrecen en el interior una luz repartida y matizada. El resultado es un gran volumen liso que asume claramente su papel urbano y se muestra como un fragmento de ciudad que cuida sobre todo su posición y los espacios abiertos que genera.
  38. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Casa Güell

    José Antonio Coderch de Sentmenat

  39. Premio FAD

    Galardonado / Premiado. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Conjunto de Viviendas Banco Urquijo

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  40. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Grupo de Viviendas Las Cocheras de Sarrià

    José Antonio Coderch de Sentmenat

  41. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Instituto Francés de Barcelona

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

  42. Residència d'Estiu per als Empleats del Banc d'Espanya

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Gustavo Coderch Giménez

    Residència d'Estiu per als Empleats del Banc d'Espanya

  43. Premio FAD

    Galardonado / Premiado. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Ampliación de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Barcelona (ETSAB)

    José Antonio Coderch de Sentmenat

Bibliografía

Sociedades