Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

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Quiénes somos

Proyecto de:

Impulsado por:

Directores:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Diseño y Programación:

edittio Nubilum
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Te invitamos a ayudarnos a mejorar la difusión de la arquitectura catalana mediante este espacio, donde podrás proponernos obras, aportar o enmendar información sobre obras, autores y fotógrafos, además de hacernos todos aquellos comentarios que consideres. Los datos serán analizados por la Comisión Documental. Rellena sólo aquellos campos que consideres oportunos para añadir o subsanar información.

El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

Detalle:

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Premiadas
Catalogadas
Desaparecidas
Todas las obras
  • 1882 - 1885

  • 1900

  • Despacho Lluch

    Juli Batllevell Arús

    Despacho Lluch

    Despacho entre medianeras, de planta baja y piso. Fachada de lenguaje modernista pero compositivamente simétrica. En la planta baja hay grandes ventanas y en el piso hay una galería con columnas decoradas con motivos florales (falta la barandilla de madera y hierro forjado que había anteriormente). Los materiales empleados son el ladrillo visto, el estuco, la piedra en el zócalo y la cerámica en los alféizares de las ventanas. El interior está formado por dos grandes naves, y en la planta baja hay un pequeño altillo. La estructura es metálica. El edificio construido era algo diferente al proyectado, puesto que éste último tenía una planta más de altura y una fachada plana en lugar de la galería. La disposición funcional de la planta era la misma.

    1908

  • 1909

  • 1913

  • Despacho Genís i Pont

    Eduard Maria Balcells Buigas

    Despacho Genís i Pont

    Despacho esquinero, compuesto de planta baja y piso. El edificio sufrió reformas y presenta la planta casi libre, muy sencilla. Las fachadas son de estilo modernista presentando una gran riqueza ornamental, con mucha variedad de motivos y materiales (piedra, estuco, cerámica, hierro forjado, etc.). El despacho forma una unidad funcional con el edificio contiguo. El primer piso presenta un balcón en el que a cada lado hay dispuestas un par de ventanas.

    1915

  • 1933

  • 1934

  • Casa Poncell

    Ignasi M. Colomer i Oms

    Compositivament l'edifici és dividit en tres parts: una central, més ampla, que està flanquejada per dues que sobresurten, tant en profunditat com en alçada. L'edifici és coronat per uns merlets esglaonats, molt propis d'aquest autor, i que ens recorden la influència que l'edifici té de la casa Macaya de Puig i Cadafalch. També hi trobarem utilitzat el totxo en la barbacana, modalitat constructiva molt característica d'aquest arquitecte. També cal destacar la barbacana en el finestral de la sala d'estar i a la porta d'entrada. Promotor de l'obra: Nicolau Poncell i Sitges, tipògraf.

    primera mitad del siglo XX

  • Casa Estudio Antoni Tàpies

    José Antonio Coderch de Sentmenat, Manuel Valls i Vergés

    Casa Estudio Antoni Tàpies

    En un solar largo y estrecho de la periferia de Gràcia, Coderch concibe una casa en la que la dimensión longitudinal y la vertical quedan compensadas mediante unos elementos fijos que rompen la continuidad espacial: básicamente, dos patios cubiertos a derecha e izquierda del solar, y dos escaleras colocadas transversalmente. La planta baja forma una secuencia rota que va del atrio de acceso al taller del fondo, de doble altura. La planta primera se destina a las zonas de día de la vivienda y la planta segunda a los dormitorios. La biblioteca forma un cuerpo separado, sin peso, retrasado respecto a la alineación de la calle. La casa forma un dispositivo para aprovechar al máximo la escasa luz disponible por medio de una fachada vertical y horizontal de láminas de madera pintada de blanco, una luz que llega al interior siempre absorbida por unos paramentos que dejan visto el tono oscuro de la fábrica de ladrillo.

    1960 - 1963

  • 1964

  • 1970

  • Taller de Arquitectura

    RBTA - Ricardo Bofill Taller de Arquitectura, Ricardo Bofill Leví

    Taller de Arquitectura

    En 1973 Ricardo Bofill descubrió en las afueras de Barcelona una fábrica de cemento en desuso, un complejo industrial de inicios del siglo XX. "Ante mío -dice- había 30 inmensos silos, una chimenea altísima, cuatro kilómetros de subterráneos, unas gigantescas salas de maquinaria. Durante mi primera visita a la vieja fábrica de cemento, de repente pensé que algo horrible podría convertirse en algo muy bonito, al igual que la idiotez puede, a veces, transformarse en genialidad. La fábrica de cemento corresponde al primer período de la industrialización de Barcelona y no ha sido construida según una planta general previa sino yuxtaponiendo diferentes elementos. El resultado fue entonces una serie de volúmenes añadidos unos a otros y diferentes cadenas de fabricación que recuerdan a la arquitectura vernácula, pero con aspecto industrial. Me seguí adentrando y poco a poco me di cuenta de que en la fábrica estaban presentes las diferentes estéticas desarrolladas desde la última guerra mundial: el tratamiento duro y escultural de la materia, con volúmenes rotos, escaleras que no van a ninguna parte, espacios potentes ya inútiles y extrañas proporciones pero llenos de magia. Decidí quedarme con esa fábrica con la intención de transformar la rudeza en una obra de arte e instalar mi Taller de Arquitectura que, a largo plazo, podría ser utilizado como fundación destinada a la investigación sobre la forma y el diseño de la ciudad. Esta transformación se ha llevado a cabo gradualmente y todavía sigo añadiendo nuevos espacios de trabajo a base de adaptar las viejas ruinas todavía de pie. Sin embargo, creo que la fábrica será siempre una obra inacabada, lo que forma parte de su fascinación. " Después de haber hecho una deconstrucción de los volúmenes existentes, quedaron ocho silos que Ricardo Bofill adaptó para que acogieran las oficinas, laboratorio de maquetas, archivos, biblioteca y un espacio, el mayor de todos que conserva la piel y la amplitud del antiguo edificio bautizado "La Catedral". Esta tiene la función de sala expositiva de los proyectos, de proyecciones multimedia, de reunión con clientes y visitantes y encuentros sociales y culturales ligados a la actividad profesional del arquitecto. Rodean el Taller de Arquitectura grandes espacios verdes plantados de olivos, cipreses, palmeras y eucaliptos.

    1973 - 1975

  • Casa-Estudio del Dibujante Cesc

    Esteve Bonell i Costa, Josep Maria Gil i Guitart

    Casa-Estudio del Dibujante Cesc

    El programa d’una casa-estudi per a un dibuixant es desenvolupa en plena muntanya, en una zona sense urbanitzar. El solar queda condicionat per una gran roca granítica que determina la disposició dels volums. La casa queda dividida en dos cossos separats de la roca, un per a l’habitatge i l’altre per a l’estudi. L’espai entre tots dos cossos fa de pas d’accés, i tots dos volums es reculen al nivell de la planta baixa per guiar els recorreguts. Les escales de tots dos cossos, d’un sol tram, se situen tangents a la roca. S’accedeix a l’habitatge seguint la reculada del mur de la sala d’estar, sempre a la vora de la roca i caminant-hi tangencialment. Tots els dormitoris queden inclosos en una peça rigorosament distribuïda, mentre que la sala d’estar i l’estudi se situen a banda i banda del pas d’accés, configurant la complexa articulació del punt on s’enfronten tots dos volums.

    1979 - 1982

  • Casa-Estudio para un Fotógrafo

    Carlos Ferrater i Lambarri

    Casa-Estudio para un Fotógrafo

    La casa se configura como un ensamblaje de cuerpos adosados, al modo de las construcciones rurales. El primer cuerpo ya existía: era un granero de piedra de planta cuadrada, que ahora se ha convertido en la sala de estar. El cuerpo del dormitorio queda separado del primero y, entre ambos, un tercer cuerpo permite la entrada y alberga el comedor y la cocina. Detrás de estas piezas se encuentra el plató fotográfico, de medidas determinadas por el cliente. La sección de la cubierta incluye la entrada de luz cenital, además de una segunda apertura, a poniente, que permite la entrada en el estudio de la luz cálida de la noche. El pabellón de invitados, una pequeña estructura de madera, se encuentra en el otro extremo del jardín.

    1992 - 1993

  • siglo XX

  • Estudio Jorge de los Santos

    Josep Llobet i Gelmà

    "Potser van ser requeriments d'ordre els que van obligar, encara que també podria ser aquest vent del sud que dispersa i agita, però el cert és que, un parell d'anys enrere, cap al desè mes, prenc l'estratègica decisió de reagrupar els diferents escenaris de treball que en forma d'estudis se m'han anat dispersant, o escapant, en un espai central més proper i emparentat amb el meu lloc de residència. És amb aquesta intenció i amb diversos gots d'aigua mineral amb gas amb els que recorro a Josep Llobet com a un mecànic protèsic perquè amplii i adeqüi una part del meu habitatge com a estudi. De les primeres exigències d'ordre, que com articles en una carta constitutiva es van establir, en rescato dos. Un, la funcionalitat de l'espai intervingut, és a dir que fos inusualment operatiu, fins a la cordialitat, i, dos, que s'adaptés sense grinyolar a la parquedat pressupostària amb la qual podíem comptar per a la seva realització. Les necessitats funcionals d'un estudi, tot i que són relativament parques, són de molt difícil exclusió. Es necessita llum, natural i artificial, alguna obertura contundent que permeti el tràfec còmode d'obres de gran format a l'exterior, un punt d'aigua, vies de circulació arquitectònicament aclarides entre les diferents àrees de treball i, en la mesura del possible, oferir la major quantitat d'aire. Les limitacions d'ordre pressupostari exigien d'inici que es treballés sobre una superfície ja constituïda en origen (en aquest cas una terrassa que no arribava al centenar de metres quadrats) i que les matèries constituents, així com el procés constructiu resultessin sincerament assequibles. Deia Gide que era possible que l'art en el nostre temps morís, o no. De fer-ho, sobre el que ell no tenia cap dubte era sobre les causes d'aquesta defunció; ... l'art morirà d'un excés de la seva pròpia llibertat ... Qualsevol que s'hagi enfrontat en alguna ocasió a un treball creatiu sap que en aquests temps de liberalització d'exigències, d'exclusió acadèmica, la veritable amenaça és la llibertat, i que la dificultat rau en saber quines traves imposar per bloquejar precisament el desplegament festiu d'una llibertat sense amonestar. Un cop establertes les traves i tancats els límits queda en mans del talent del realitzador la generació de significats i de sentits. En el moment en què la intenció del projecte ja posseïa aquestes limitacions (funcionalitat i economia) va ser quan, personalment, vaig començar a celebrar les sorpreses. Es revela, en créixer l'obra, la funcionalitat com a principi d'ordre. Un ordre que va començar a operar una harmonia de conjunt que emanava no tant de simpaties estètiques o conceptuals com de requeriments operatius: la bellesa d'una maquinària de rellotge. La intervenció es desenvolupa i es fa habitable seguint una delicada estructuració proveïda del ritme del que és necessari, d'allò oportú. Formalment, l'element central visitat des de la zona de treball, un poliedre de formes atrevides, es suspèn, ingràvid, per sobre dels recorreguts per no entorpir el trànsit fluid per l'estudi. La llum no s'aconsegueix deslligar de l'obra des de primera hora fins l'ocàs. Un punt d'aigua i un sistema perfectament dissenyat de corredisses que permet un desallotjament i una recepció àmplia, així com un metratge generós d'aire són alguns dels requisits de funcionament que compleix aquesta caixa mecànica on ara m'allotjo. Estèticament, aquests recursos tècnics tendeixen inexorablement cap a l'esteticisme de l'estoic. Hi ha alguna curiositat més. Assisteixo, en allò teorètic, a la dissolució d'aquell enfrontament, binari com tots, entre la tècnica pròpia del "minimalisme" nord-americà i la consideració prioritària i gairebé exclusiva per la matèria entesa com corporeïtat, més propera al creador europeu i que s'exemplificaria al "povera". La tècnica de la funció vestida de naturalesa, la techne tancada en la physis. Doncs si bé la necessitat de que l'obra arquitectònica "funcioni" (que compleixi l'exigència numerada com a unitat) ha afinat el treball de Josep Llobet amb el cos doctrinari del "minimal" (abstracció formal, geometria contundent en formes primàries, precisió gairebé patològica en els acabats, desterrament de l'anècdota i l'ornament, voracitat reductiva, ...) la necessitat de que sigui assequible, l'economia de mitjans (exigència segona), provocarà que la seva intervenció en aquest projecte tingui una lectura que es simplifica en conèixer alguns preceptes del "povera". Els materials emprats, uns materials de física bruta i contundent i de valor comercial baix (bloc de formigó, planxes de policarbonat, fusta de pi sense polir de segona categoria i acer) s'empren cruament, sense coccions ni emmascaraments, en la seva literalitat i només en alguna ocasió i per necessitats de la primera exigència es sobreposen (com succeeix per qüestions d'aïllament entre les tarimes de fusta i el bloc de formigó a les façanes est i oest i entre les làmines de policarbonat sobre llistons en les quatre parets que limiten l'espai central). La voluntat de no emmascarament arriba a l'extrem de no variar, en el moment de sincronitzar la seva intervenció amb l'estructura preexistent (el meu habitatge en aquest cas), els colors de façanes ni l'entorn natural (conservant tots els arbres arrelats en el moment previ a la intervenció). Fins aquí allò descriptiu, les concordances entre Josep i aquell que subscriu, que es resolen en un projecte àmpliament entès. En l'apartat emocional i evitant esllavissades superflues d'un promotor agraït, una apreciació: Els estudis són sempre espais dionisíacs. Potència sense forma. Pantans on el caos flueix i es retreu, s'exaspera i traspua canals de matèria sense digestió. El seu pathos és el turment, i el desconsol és la seva escenografia. Ho sé, fa molt de temps que visc entre ells. Però els seus enquadraments, les caixes que els contenen, poden aspirar a corregir i engalanar el desordre latent mitjançant la pulcritud i l'exactitud de proporcions. Poden generar en l'abisme un aspecte apol·lini, ser ells mateixos resolució pura. Aquesta aspiració ontològica secreta, la de sintetitzar les dues cares d'una caixa, la interior fosca i l'exterior lluminosa (l'estat d'ànim i el vestit), s'ha vist recompensada. Pel que a mi respecta, tendeixo a posar-me un vestit de lli blanc, ben tallat i recent planxat quan el vent s'agita. Potser no és un mal consell..." Jorge de los Santos

    2000 - 2001

  • Vivienda y Taller en el Cine Lidia

    Núria Salvadó Aragonès, David Tapias Monné

    Vivienda y Taller en el Cine Lidia

    El projecte té en compte dos condicionants bàsics: la salut i el pressupost de la Lídia. Com habitar aquest antic cinema estant-hi a gust (poder relaxar-se a casa, no encostipar-se a l’hivern, rebre una bona dosi de llum solar...) i gastant-se els mínims diners, tant en l’obra com en el manteniment? QUÈ? (NECESSITATS) 1.Curar l’edifici. Reforçar l’estructura on calgui. Sanejar, reparar patologies provocades per l’ humitat. Noves instal.lacions. 2.Millorar el confort tèrmic. Trobar un mecanisme perquè l’aire de l’edifici sigui habitable. Es descarta l’opció de condicionar tot el volum d’aire de la sala, uns 1480 m3, per la seva ineficàcia energètica o de separar-lo en dues zones (la habitable i la no habitable). 3.Il.luminar la construcció. El canvi d’ ús d’una fonda de poble (al soterrani encara es conserva l’estable i l’abeurador per les mules, que escalfaven el pis de dalt) a un cinema va fer que es tapiéssin les poques finestres que hi havia. Cal reobrir-les per recuperar la llum. S’obre una gran finestra a la façana sud per poder veure les muntanyes i descansar la vista en un dia de treball. COM? (ESTRATÈGIES) Fer una casa dins de la casa. Diferenciem dos tipus d’aires. Un de més exterior (el taller) i un de més interior (la casa). Repartim el programa per tot l’edifici, per tal d’enriquir-ne l’espai, distribuir les fonts de calor i possibilitar un contacte directe de cadascun d’aquests llocs amb l’exterior (ventilació, més llum…). Construim microclimes. Cada habitacle té la possibilitat d’escalfar-se o ventilar-se independentment, alhora que escalfa o refresca tota la sala. Aquests habitacles es disposen sempre relacionats amb una finestra, per tal de tenir la màxima llum i ventilació possibles, així com un contacte visual més íntim i directe amb l’exterior. Són entrades de llum habitables, festejadors que donen llum a l’interior (del sol de dia i elèctrica de nit). Treballem amb un sistema constructiu senzill, barat, net (es construeix dins d’un edifici, cal no destrossar res), que permet el muntatge ràpid a taller i a l’obra, i la autoconstrucció: Tota la casa l’han muntada entre el Josep M. Bertran (fuster), el seu fill i la Lídia. El cost de tot el projecte (compra de l’edifici inclosa) ha estat inferior al preu d’un pis de 50 m2 a Reus el 2004.

    2003 - 2007

  • Estudio para Músico y Escuela de Tai-Chi

    Liebman Villavecchia Arquitectos, Eileen Liebman, Fernando Villavecchia Obregón

    Estudio para Músico y Escuela de Tai-Chi

    Un pequeño local en el barrio de Sant Gervasi en las faldas del Putxet es el espacio escogido por los clientes -una pareja- para habilitarlo como estudio de danza y música. El local, en un edificio de principios del siglo XX, es un cubo encajonado entre inmuebles, con dos planos libres: la fachada a la calle Ballester y la cubierta. Ésta última es a la vez la terraza de las viviendas del mismo edificio. A lo largo de los años, este espacio ha estado ocupado sucesivamente por talleres artesanales, pequeñas industrias y comercios, sufriendo intervenciones muy agresivas que escondieron totalmente su estado original. Después de eliminar todo lo superfluo, nos encontramos con una caja diáfana, de doble altura, con entrada de luz en dos extremos, una cenital y otra en fachada, y con un único elemento que preside el espacio: un pilar de dos fustes de madera que recoge las jácenas de la cubierta. La incorporación de un altillo responde al programa (que requería mayor superficie): salas de tamaños y cualidades diversas para danza o música y de uso flexible, así como anexos. Sin renunciar a la posibilidad de seguir teniendo la lectura global del espacio, decidimos colocar esta pieza buscando que el volumen y la luz fluyeran de un lado a otro. El altillo se entiende como un elemento individual y autoportante en sí mismo. Su estructura, exenta del resto del edificio, tiene su origen de partida en el doble pilar de madera y desde este punto se expande de forma isotrópica creando una cuadrícula estructural de tres crujías iguales. Se sube a la planta superior a través de un mueble de madera que tiene la doble función de contenedor y escalera. Se entra en el local por un primer espacio de doble altura y después de pasar por debajo de la zona comprimida por el altillo, el espacio vuelve a ganar altura y se expande hacia la claraboya. El altillo se envuelve por dos espacios de doble altura, los espacios por donde entra la luz llenando todos los rincones. Las diferentes divisiones de vidrio permiten también una continuidad visual del espacio tanto en el nivel inferior como en el superior, al igual que una colocación precisa de unos espejos-pared que multiplican el volumen creando geometrías inesperadas. El local es un espacio cerrado en sí mismo, las aperturas en fachada, muy altas, y el lucernario apenas permiten vistas al exterior. Sin embargo, al ser aperturas de grandes dimensiones y buena orientación (a sudeste en fachada), hace que el ciclo de la luz natural se viva intensamente en el interior y se vaya fundiendo poco a poco con la luz artificial en largo del día. Los pocos materiales utilizados han sido escogidos con mucho rigor e intención. En el nivel de entrada encontramos pavimento continuo de microcemento en las zonas de paso y tarima de pino en la sala grande. Arrancando ya en la escalera y en toda la planta altillo, el pavimento de linóleo, de un color saturado, nos va llevando por las estancias de este nivel. Tanto en la sala grande en planta baja, como en las dos de menor tamaño del nivel superior, el acabado del techo es de Heraklith para conseguir confort acústico y ambiental.

    2009 - 2011

  • Reforma y Adecuación de Vivienda Estudio

    MAIO, Guillermo López Ibáñez, Anna Puigjaner Barberà

    Reforma y Adecuación de Vivienda Estudio

    The project involves the conversion of a space that formerly housed a washing place into an open studio for professionals from different fields of architecture and design. The existing 40-meter long building was a continuous space, with variable sections and extremely poor lighting. Hence, the proposal focuses on the opening of a patio, literally conceived as an outer room, to improve the interior lighting. This outer room divides the 40 meters of the initial space into two areas. The front area is open to the street and left empty to accommodate activities related to the public, such as meetings, events, exhibitions… – while the rear side houses a long table and is intended as the main workspace. Two tables are the core elements of the project and allow that all the activity takes place around them and also the apparition of unexpected synergies among its users. In fact, these tables have been designed as generators of community and their formalization responds to the different activities of both areas. In the front part, meetings, discussions, make table stands to be minimally invasive with those who sit around. The rear table, 12.5 meters long, has been manufactured as a single uninterrupted piece that allows users to sit along and share their work and experiences directly.We like to explain our office as our table, a cocreative continuum where everything is shared and where an horizontal hierarchy is stablished. The thickness and warmth of the three new, large windows opened in the patio has been carefully undertaken, making it a place to stay that allows enjoying the outer space while simultaneously turning intermediate thresholds into habitable spaces. The rest of the space is respected without being substantially modified. It has only changed by means of white paint, thereby minimally affecting a place which is still present in the popular memory of both the neighborhood and its inhabitants.

    2011 - 2012

  • Estudio para el Pintor Arranz Bravo

    Garcés-de Seta-Bonet Arquitectes, Anna Bonet i Giné, Daria De Seta, Jordi Garcés i Brusés

    Estudio para el Pintor Arranz Bravo

    El nuevo edificio está dedicado a una sola actividad: creativa, ensimismada y solitaria, tal y como nos explicaba el pintor. Esto nos inclinó a resolver el volumen de forma compacta con un exterior uniforme –capas aislantes y estuco claro en expresiva continuidad de muros y cubierta– para establecer relaciones de carácter familiar, sin estridencias con el entorno natural. El objeto se convierte dentro del verde en una pantalla en la que se proyectan sombras de los árboles en continua variación. El interior es una fluida y múltiple cavidad de hormigón, consecuencia directa del concepto estructural monolítico de la construcción y de la búsqueda de espacios severos y nudos al servicio del trabajo artístico que se realiza. En el solar en pendiente, con abundancia de árboles, en la vertiente norte del Tibidabo y colindante a la casa donde vive el pintor, el pequeño edificio se compone de un estudio de pintura, lo más grande y vacío posible en la planta superior y en la planta inferior, resultado del encuentro del volumen prismático con el terreno, un taller por escultura y un almacén de obra. El volumen de 12m x 13.5m y dos plantas tiene una superficie total de 335m2. El estudio, un espacio sin vistas, recibe luz de la cubierta con un gran lucernario situado en el encuentro de los cuatro planos inclinados que de forma irregular acaban de definir el espacio a partir de la línea horizontal de coronación de los muros de la periferia de 5m de altura. El lucernario se ha desplazado en función de la orientación sur y de la posición en que habitualmente se coloca el pintor para trabajar. Una escalera, colocada discretamente en un lateral, para no romper la unidad del estudio, conduce a la planta inferior en la que el espacio posterior más cercano al muro de contención de tierras se destina a almacén de obra y la zona delantera en taller de escultura. Éste se abre frontalmente en su totalidad, con una gran fisura rasgada de proporción apaisada, hacia una terraza de trabajo exterior y vistas hacia el verde propio del lugar. El sistema constructivo usado por este proyecto fue concebido de forma compacta como requería la imagen final del mismo tanto interior como exterior.

    2012 - 2013

  • Taller para un Pintor

    Arquitecturia, Josep Camps Povill, Olga Felip Ordis

    Taller para un Pintor

    Un artista volia fer-se un taller de 60m2 / al jardí de casa i ens va preguntar si ho podíem aconseguir per un PEM de 34.000 €. Acceptem el repte i juntament amb un fuster local, es va procedir perquè pogués estar muntat en només tres setmanes, per evitar generar conflicte amb el dia a dia de la casa. Per aconseguir-ho, es va escollir un sistema de fusta que permetés un muntatge previ en taller. La casa és de tipologia en forma de "L" que configura un espai de jardí quadrat, en el qual hi ha un arbre de dimensions impressionants. Es volia llavors, preservar l'imponent arbre i emmarcar les vistes cap al jardí perimetral, obrint noves visuals i evitar veure la casa des de l'interior de taller. L'espai de l'taller és una planta en creu, on l'espai central a doble altura és el principal lloc de treball de l'artista, mentre que les quatre ales que graviten al seu voltant, acullen l'accés, el magatzem, la pila i un gran espai d'estar.

    2014

  • Casa-Estudi

    Valor-Llimós Arquitectura, Laura Llimós, Jaume Valor i Montero

    Casa-Estudi

    L’edifici acull un doble ús com a habitatge i estudi, busca el confort climàtic mitjançant sistemes passius i la integració en el casc antic de la població. El clima mediterrani costaner condiciona la configuració interior i la relació amb l’exterior. L'absència de particions i les connexions verticals converteixen l'interior en un únic espai. Les relacions amb el carrer i el jardí es produeixen sempre a través d’espais intermedis: pati, porxo, terrasses i balcons amb protecció solar i visual –persianes enrotllables tradicionals de fusta–. Aquests espais funcionen tant tèrmicament com per proporcionar privacitat a l'interior i entre els diferents usos, alhora que permeten la captació solar a l'hivern.S’opta per sistemes de construcció pesats per la seva inèrcia tèrmica, especialment indicada en un edifici amb ocupació permanent. Els materials escollits són formigó vist i maó sense revestir, carpinteries de fusta sense pintar, terres continus de morter i revestiments exteriors de suro. Per no alterar l’aspecte en brut dels materials, s’utilitzen tractaments superficials com ceres, olis o lasurs incolors. També s'incorpora la mitgera de pedra existent.L’alçada de tres metres de les estances facilita l’estratificació de l’aire calent a l’estiu, que s’elimina durant la nit mitjançant la ventilació a través de reixetes altes, que s’extreu per una xemeneia solar en l’última planta, la qual cosa evita la necessitat de comptar amb sistemes mecànics d’aire condicionat. Com a suport a aquest funcionament passiu, a l'hivern s’opta per un terra radiant a baixa temperatura alimentat per una màquina d’aerotèrmia, que proporciona confort sense escalfar l’aire amb un consum de només 20 kWh/m2/any.

    2017

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